Diesel er sagen til Aveo

TEST

Jens Sønderup
Man kan næsten se det uden på , at den designmæssigt skarptskårne og moderne Chevrolet Aveo trods sine kun godt fire meter fra kofanger til kofanger er en af klassens mest rummelige biler.
Biler 8. april 2012 06:00

Det gjorde en fornuftspræget pendler- og familiebil endnu bedre, da Chevrolet valgte at lægge en dieselmotor i den populære miniklassebil Aveo. Ikke nok med at det giver en væsentlig bedre brændstoføkonomi, det resulterer også i en mere helstøbt bil, hvor maskinen bedre matcher Aveo'en end seriens 1,2 liters benzinmotor gør. Og så tæller det også på plussiden, at det faktisk kun koster 12.000 kr. mere at køre Aveo diesel end med benzin. Godt nok kan den fås med en 1,2 benzin til 160.000 kr., men når brændstofforbruget er et af paratmetrene, vil det mest oplagt at sammenligne med en Aveo 1,2 Eco til 170.000 kr. Begge benziner yder 85 hk, og udstyrsniveauet er det samme som den testede dieseludgave. Aveo-dieselen er på 1,3 liter og en velkendt maskine, der stammer helt tilbage til samarbejdet med Fiat. Den gør sit arbejde godt trods sin beskedne størrelse. Effekten er 95 hk og max-drejningsmomentet er 190 Nm ved kun 1750 omdr., hvilket giver et godt sejtræk - sat i relief af bilens kampklare vægt på under 1200 kg. Beskeden tørst På forbrugssiden ser det vildt godt ud - på papiret. Chevrolet opgiver helt urealistiske 27,8 km/l ved blandet kørsel, men under testen i en meget kold og blæsende periode bon'ede den ud med et gennemsnitsforbrug på 18,4 km/l, hvilket sammenlignet med konkurrenterne mål kaldes godkendt. Og jeg tror såmænd Aveo'en på en lun sommerdag og på sommerdæk vil kunne præstere 20-21 km/l ved blandet kørsel - med mindre der indgår megen motorvejskørsel med høj fart. Sker det, bliver motorstøjen i øvrigt noget påtrængende, men ved hastigheder op til 130 km/t er støjniveauet klædeligt lavt. Dieselmotoren er kombineret med en femtrins velfungerende gearkasse og førerpladsen er god i kraft af, at rattet kan indstilles både i højde- og længderetningen, ligesom sædet kan reguleres i højden. Bag rattet er der udsigt til et mere spøjst er en smart designet instrumentbord. Instrumenterne må vel nærmest kaldes motorcykel-inspirerede. Men alt fungerer godt og er med til at gøre bilen letkørt. Bortset lige fra, at de brede stolper ved bagruden forringer udsynet bagud ganske meget. Plads til fire voksne Køreegenskaberne er ikke lige frem af den inspirerende, skarpe slags og kan ikke i denne disciplin matche bilens direkte konkurrent, Kia Rio, men Aveo er såmænd pålidelig nok i sin opførsel. Og rent sikkerhedsmæssigt kan man da også glæde sig over topkarakter i EuroNCAPs crashtest. Når det gælder komfort og plads er Aveo et par dæksbredder foran førnævnte koreanske konkurrent Rio. Chevrolet'ens kabine levner fornuftig plads til fire voksne og man sidder godt i fastpolstrede sæder. Omme bagi er pladsen til bagage gennemsnitlig for klassen - ikke imponerende stor men de fleste, der vælger en bil af Aveo-størrelse, vil givet også kunnenøjes med kapaciteten på 290 liter. Og mon ikke også de vil være tilfredse med udstyrsniveauet - bortset fra en udtalt mangel: Elsidespejle med varme. Det virker lidt for spartansk, at spejlene må reguleres på gammeldags vis med en lille "styrepind". Især set i lyset af, at bilen har udstyr som aircondition, el-rudehejs foran, fartpilot, sædevarme og tripcomputer. FAKTA - Chevrolet Aveo 1,3 VCDi LT Eco Pris: 182.000 kr. - Billigste variant er Aveo 1,2 benzin med 85 hk motor til 160.000 kr. Motor: 1,3 liters diesel - 95 hk - max. drejningsmoment 190 Nm ved 1750 omdr. Præstationer: Topfart 174 km/t og 0-100 km/t på 11,7 sekunder. Brændstofforbrug: 27,8 km/l ved blandet kørsel (Fabriksopgivelse). Gens. forbrug under test 18,4 km/l. Årlig ejerafgift 1320 kr. CO2-udslip: 95 gram/km. Dimensioner: Længde 4,04 m - bredde 1,74 m - højde 1,52 m. Bagagerumskapacitet: 290 liter. Køreklar vægt: 1165 kg. Dækmontering: 195/65/R15. Sikkerhed: ESP - seks airbags - Maksimale fem stjerner i Euro NCAP-crashtest. Udstyr: Kørecomputer, aircondition, elruder foran, multiindstilleligt rat, højdejusterbart førersæde, forsædevarme.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...