Diesel til folket

Grænsen for, hvornår det kan betale sig at køre dieselbil, er i visse tilfælde nu helt nede på 10.000 km

I gamle dage var det en tommelfingerregel, at man skulle køre mindst 25.000 kilometer om året, før det kunne betale sig at skifte til diesel. I dag er den grænse rykket nedad og de små dieselbiler er blevet populære som aldrig før. Og man forstår hvorfor. Moderne dieselmotorer er nemlig på næsten alle måder benzinmotorerne overlegne. De trækker bedre og har langt bedre brændstoføkonomi. Derudover betyder en variabel vægtafgift, der er afhængig af, hvor langt den enkelte bil kan køre pr. kilometer, at det også på den front er blevet en god forretning at køre diesel. FDM har således beregnet, at den økonomiske grænse for, hvornår det kan betale sig at køre diesel, i visse tilfælde er rykket helt ned til 10.000 km om året. At markedet samtidig bugner af spændende dieselbiler gør ikke sagen ringere. NordjyskeBiler har testet syv moderne dieselbiler, der på hver sin måde udmærker sig på markedet og som hver især er et godt bud på en lille, økonomisk pendlerbil: