Aalborg

Digital håndsrækning til eksamensangste

Aalborg Katedralskole tester nyt tiltag, der skal hjælpe eksamensangste elever

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Anna Stelvig har udviklet app’en Eksamensparat som en hjælp til eksamensangste elever. Hun har selv kæmpet med eksamensangst og kan derfor i høj grad trække på sine egne erfaringer. Foto: Grete Dahl

AALBORG:Søvnløse nætter, svedige håndflader, en rystende stemme og klappen, der går ned. Eksamen truer forude.

Landet over går tusindvis af studerende netop nu det forsømte forår i møde, og for mange betyder det en kamp mod eksamensangsten.

På Aalborg Katedralskole oplever studievejlederne en stigning i antallet af elever, som kommer til dem med eksamensskræk.

- De unge i dag er meget orienterede mod fremtiden. Derfor oplever vi flere, der føler sig pressede fra den dag, de træder ind af døren, siger studievejleder Lisa Knapp.

Derfor har skolen i år indgået et samarbejde med firmaet StudyMind, som tilbyder værktøjer og forløb, der kan hjælpe studerende med at håndtere mødet med censor ved det grønne bord.

Samarbejdet betyder, at alle skolens elever har fået adgang til app’en Eksamensparat, som indeholder 30 forskellige øvelser, de studerende kan bruge før, under og efter eksamen.

App’en tager udgangspunkt i ni temaer som eksempelvis søvn, skriveblokade, stress og perfektionisme.

- Eksamensangst er jo meget individuel, og den kan opleves på mange forskellige måder, så der er noget for alle, siger Anna Stelvig fra StudyMind, som er cand.mag. i psykologi med speciale i eksamensangst.

Forløb for hårdest ramte

Udover app’en har skolen siden januar kørt et gruppeforløb for udvalgte elever, der er hårdt ramt af eksamensangst. Gruppeforløbet består af tre møder i løbet af et halvt år, hvor Anna Stelvig selv underviser eleverne i at dæmpe angsten.

En af dem, der har været tilknyttet forløbet, er 18-årige Bolette Aagaard, som går i 2.g på Aalborg Katedralskole. Hun har på egen krop oplevet eksamensangsten, når den er værst.

- Jeg havde en rigtig dårlig oplevelse sidste år til min årsprøve i mundtlig matematik. Jeg var ikke gået i seng natten inden, fordi jeg var bange for ikke at komme op om morgenen. Jeg kan slet ikke huske, hvad der skete inde til prøven, siger Bolette Aagaard.

For den 18-årige er det især søvnproblemer og overforberedelse, der har præget hendes eksaminer, og her har forløbet været en hjælp.

- Der er blandt andet en godnat-øvelse, som kommer til at hjælpe mig meget, siger Bolette Aagaard og fortæller, at hun netop har haft en positiv opleve med en kemifremlæggelse, hvor hun kunne bruge, de redskaber, hun har lært.

20-årige Lillian Gune, som er i gang med sit sidste år på HF, har også bedt om hjælp til at håndtere eksamensangsten.

- Jeg forbereder mig for meget. Jeg har en rækkefølge, som helst skal følges. Ellers går jeg helt i sort, og det gør mig bare så sur, siger Lillian Gune og fortsætter:

- Det er en ond spiral, for når det først er gået galt til en eksamen, så mister jeg modet og gider ikke forberede mig ordentlig til den næste.

Forløbet med Anna Stelvig har dog fået hende til at se lysere på udsigten til de kommende eksaminer.

Drenge søger ikke hjælp

Gruppeforløbene har indtil nu kun haft piger på deltagerlisten, og den tendens mener studievejleder Lise Knapp er generel.

- Det er primært piger, der kommer til mig. Drengene går med det selv, for de har svært ved at indrømme, at de har brug for hjælp, siger hun.

Derfor tror hun på, at det nye initiativ med en app kan være godt for dem, der ikke har mod på at deltage i et gruppeforløb.

- App’en rammer målgruppen. Førhen kunne jeg give dem en bog om eksamensangst, men den får de jo ikke læst. Her kan de hurtigt udvælge og bruge de øvelser, som passer til dem, siger studievejlederen.

Uanset om man deltager i et gruppeforløb eller benytter sig af app’en, understreger idekvinden bag, at målet ikke er at udrydde angsten totalt.

- Der findes ikke en magisk kur mod eksamensangst. Det handler om at give de studerende nogle redskaber til at håndtere eksamen, så de ikke knækker nakken på det, siger Anna Stelvig og fortsætter:

- Det er vigtigt at lære, for de kommer også til at bruge det i fremtiden, når de skal videre i uddannelsessystemet og til jobsamtaler.

Efter eksamenstiden, vil Aalborg Katedralskole evaluere, om de skal forsætte med de nye tiltag i næste skoleår.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.