Direktør: Lad erhvervet styre udvikling af turisme

På onsdag skal den nordjyske turisme have endnu et par nøk med ord som, udvikling, fælles markedsføring og nødvendigheden af et overordnet samarbejde.

Det er en svær sag, politikerne og erhvervet er kommet på, for der findes kun et enkelt destinationsselskab i Nordjylland, Toppen af Danmark, og Region Aalborg Samarbejdet, som også barsler med at danne et selskab, er endnu ikke på plads. - Det bliver svært med samarbejde. Toppen af Danmark arbejder mest med sommerhusudlejning. De andre dele af regionen har ikke konkrete varer at sælge. Så der tror jeg, at vi får en god øvelse i, hvordan det kan hænge sammen, siger Søren Kragelund, direktør for Fårup Sommerland. - Men vi er pisket til at få det til at hænge sammen, for så små destinationer er ikke nok til at gå ud og markedsføre os over for nordmænd - eller sjællændere for den sags skyld, påpeger Søren Kragelund. Skal være et skarn Han indrømmer, at det kan blive svært at føre de nuværende tre turistbestyrelser sammen, hvis man ikke har et lokkemiddel. - Lokkemidlet skal være penge til markedsføring, for ellers tror jeg, at det går galt. Søren Kragelund foreslår, at man, i stedet for at danne endnu flere bestyrelser og selskaber, i stedet overlader det til erhvervet at styre udviklingen med at samle markedsføringen af Nordjylland. - Jeg tror, at hvis det politiske system forsvandt, ville de større virksomheder gå sammen. Så kunne man nok lokke politikerne til at komme og hjælpe med markedsføringen. Så ville folk pludselig samarbejde, foreslår Søren Kragelund. Han mener, at det er bydende nødvendigt med et samarbejde, for snart er regionen på plads, og Midt Nord Turisme, som oprindelig skulle samle trådene, har ikke fået den rolle, de var tiltænkt. Lektor i turisme på Aalborg Universitet, Henrik Halkier, er ikke sikker på, at det er en god idé at lade erhvervet styre udviklingen. - Spørgsmålet er, hvad der kommer ud af det. Og om resultatet ville være så forskelligt fra det, vi har allerede, kommenterer han. Ventil i vækstfora Søren Kragelund ser samtidig muligheden for at sætte en ventil i de vækstfora, der er på vej. - Man kan lave den ventil, at I får kun penge, hvis I samarbejder. Så skal man være et skarn, hvis man ikke kan finde ud af at samarbejde. Politikerne skal altså i højere grad lade erhvervet styrer turismen, og på sin vis fjerne sig fra bestyrelserne. - Der er hele tiden en kraftig politisk styring i, hvad der er det rigtige produkt, og hvad der er den rigtige mening. Og det kører ikke altid efter, hvad der sælger billetter nu og her. Og erhvervet har brug for at sælge billetter for at skabe indtjening, siger han. Han ser en god mulighed i borgmestrenes vision fra efteråret: - Den vision som borgmestrene fik i sommerhuset er meget spændende og passer lige ind i tiden, hvor vi har arbejdsløshedsproblemer. Men et er vision, noget andet er, hvordan kommer vi frem til det. - Vi kommer bedre frem, hvis vi tager de større erhvervsvirksomheder og sætter dem sammen, og politikerne skal så lade være med at blande sig. Og lade være med at lave så meget politik og så mange bestyrelser. - Jeg tror, at vi er ved at drukne i bestyrelser, og det er ikke vejen frem, mener han og foreslår, at man i stedet laver en egentlig resultatkontrakt. - Det er det her, vi er enige om, og kan I løfte den opgave, så skal folk sige ja, og så får de penge til det. Så tror jeg, at vi får en helt anden dynamik og langt mere samarbejde. - Jeg tror, at vi går kolde i alt det her, med den ene og anden bestyrelse, og det er så uforpligtende det hele. Der er ingen, der er ansvarlige for udviklingen. Nej, det er ikke mig, det er de andre. Så er der ingen, der er ansvarlige for noget. - Vi kan som virksomhed følge vores besøgstal, og se hvordan det er gået. Får vi noget for pengene. Er vi effektive nok. Der ville vi være bedre til at forvalte de penge, siger Søren Kragelund.