Direktøren på tredje

Som syv-årig tog René Kristensen et kassettebånd med Kraftwerk med i skoletasken, da læreren havde bedt børnene om at tage deres yndlingsmusik med i skole.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

En tatovering på underarmen viser, hvor alvorligt René Kristensen mener sin musik.

Som 11-årig brugte han sin møjsommeligt opsparede løn som avisdreng på at købe et stereoanlæg, der kunne spille vinylplader. Og da han var 21, investerede han en beskeden arv fra sin afdøde far i computer og synthesizer, så han for alvor kunne komme i gang med at lave musik. - Jeg er altid gået vildt meget op i musik, og jeg dannede mig tidligt min egen smag for den lidt skæve popmusik, som for eksempel Depeche Mode, The Cure og David Bowie står for, siger René Kristensen. I dag 35 år og under kunstnernavnet Noir en af landets mest anerkendte DJ's. Desuden driver han sit eget pladeselskab, Noir Music, med ikke færre end fire labels: Noir Music, NM2, Klimaks og On The Fly. Her udgiver han elektronisk musik - den slags musik, hvor computeren er det vigtigste instrument - både egen musik og kompositioner fra en lang række kunstnere i ind- og udland - 293 da han sidst talte efter - afbrudt af jævnlige rejser til udlandet, hvor han hyres ind som DJ på de mest hippe klubber og festivaler fra Shanghai til Miami. Knægten fra Gug - otte år yngre end bysbarnet Carsten "Soulshock" Schack, som hører til storebror-generationen og var en af dem, lille René så op til hjemme i barndommens gader - er imod alle odds blevet i Aalborg. I dag driver han sin musikvirksomhed fra en tredjesals-lejlighed i Algade, og står det til ham, bliver det ved med at være sådan. - Jeg kan bedst lide at have familie og venner tæt på, og her kan jeg gå på gaden, uden at folk genkender mig. Det passer mig fint. Desuden kan alting i dag ordnes over internettet. Det gør ingen forskel, om man sidder på et kontor i London, et skur i Thailand eller en lejlighed i Aalborg, lyder forklaringen. Fascinationen af de gamle popmestre er aldrig tørret ud, Depeche Mode er stadig favoritgruppen, men Noirs egen musikstil er house, en dansevenlig variant af den elektroniske musik, nærmere bestemt deep house, en mere eftertænksom og lyttevenlig stil, der egner sig bedre til den mere intime stemning i klubmiljøet end på diskotekerne. - Jeg har aldrig lært at spille et instrument men satte mig fra starten grundigt ind i selve programmeringsdelen. I dag kan jeg spille alle instrumenter på et keyboard, og jeg bilder mig ind, at det giver min musik en særlig organisk følelse i modsætning til dem, der programmerer alt på en computer. Noir/René Kristensen har et kompromisløst forhold til musik. Han foragter diskoteksmiljøet og den mainstream kommercielle dancescene, hvor alle kopierer hinanden, og hvor alle sangstemmer har været igennem et autotune-program og derfor lyder ens. Plasticpop uden personlighed, lyder den kontante dom. Derfor besluttede han tidligt i karrieren at satse på at blive sin egen herre. Allerede i 2001, få år efter at være startet som DJ, købte han domænenavnet noir-music.com, men først seks år senere startede han pladeselskabet af samme navn. - Det er bestemt ikke nogen guldgrube. Ikke alene er musikbranchen generelt i krise, men når man arbejder i en begrænset niche, bliver salgstallene også derefter. Jeg kunne måske til nød leve af det, men hvis jeg ikke havde mine DJ-jobs, skulle jeg nok have mig et andet arbejde ved siden af. Til gengæld er jeg så priviligeret, at jeg er min egen boss og kan sikre mig, at alt, hvad der udgives på selskabet, har min egen lyd, som jeg kan stå inde for. René Kristensen lever af at være på forkant med trends inden for den elektroniske musik. Mens andre jagter den øjeblikkelige succes ved at score kassen på et hit, der rammer tidsånden her og nu, forsøger han at forudse, hvad der bliver stort om et halvt eller et helt år. Det har sikret ham anerkendelse i undergrunden af den elektroniske musikverden, men vigtigst af alt tilfredsstiller det hans egne kunstneriske ambitioner. - Der er alt for mange, der laver musik bare for at tjene penge. Tag en DJ som Kato. Han er en af mine gode venner, men han har en overordnet plan om at tjene så mange penge som muligt. Det bryder jeg mig personligt ikke om. Jeg laver musik med hjertet. Elektronisk musik udgives oftest som enkeltstående numre, der uploades på internettet, hvorfra lytterne kan hente det - og er komponisten heldig, betaler de også for det. Men René Kristensen går ofte bevidst den modsatte vej og udgiver med mellemrum plader på vinyl i få hundrede eksemplarer. De bliver samlerobjekter og er med til at give respekt og anerkendelse i branchen og blandt dedikerede fans. Og så er han i øvrigt i gang med et helt album med sine egne kompositioner, som forskellige internationale sangere skriver tekster og lægger sangstemmer til. Siden juni har han haft singlen "Around" ude. Den er lavet i samarbejde med den malaysiske sanger Haze og er et godt eksempel på, hvordan elektronisk musik har det med at leve sit eget liv. Den tysk-bosniske DJ Solomun har netop remixet nummeret, hvilket har sangen et gevaldigt løft på genrens mest anerkendte hitliste, Beatport. Det endelige album ventes tidligst på gaden om et års tid. - Dels er det en langsommelig proces at samarbejde med musikere over hele verden. Fra jeg sender et instrumentalt track til en sangskriver, kan der gå et par måneder, før jeg får noget tilbage. Dels er det et stort arbejde at lave elektronisk musik, arbejde med harmonierne og bygge lag efter lag på. Siger René Kristensen, alias Noir, fra lejligheden på tredje sal med udsigt over Aalborg. Og verden.