Direktørens damphammer

- Hvor er den fed! Det er første indtryk ved nærkontakt med BMWs magtfulde køremaskine model X5 i nyeste udgave. Næste overvejelse må gå på, om den ikke er for fed på et tidspunkt, hvor offroader-bølgen efter mange sagkyndiges opfattelse er ved at ebbe ud i asfaltjunglen.

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

En detalje, som nogen kalder forstyrrende for opmærksomheden og andre synes er aldeles pragtfuld og nyttig er, at informationer, her en anvisning fra bilens navigationssystem, projekteres op i førerens synsfelt.

BMW X5 er imidlertid uden for tsunami-rækkevidde, for direktørens damphammer er mere til onroad frembrusende adfærd end til grisede angreb på jordveje og græsmarker. Teknikken er i orden, og hvem nænner at kaste sig ud i pløret med en bil hvis indre minder om en moderne herrestue i læder og lyse tæpper. Nogle gør. Vi turde, men det var mest for sjov og med det alibi, at tester man en bil, så hører det med i billedet at forsøge sig med alt. Det gør jo opgaven mere nem og fristende, når man har folk til det grove, nemlig til at gøre giganten ren efter brug. Ændret til bedre Hvis noget virker bekendt ved BMWs nyeste bidrag til julens ønskeseddel, er der en forklaring. Den nye bil ser jo ud akkurat som den tidligere, der så dagens lys i 1999. Men det er kun ved første blik. Ved det andet erkender man, at den nye version, født i USA, sandelig er ændret - til det bedre. Designet af den kompakte fem-syv personers firehjulstrækker er mere kompakt, mere strømlinet og aldeles potent. BMW X5 er ganske simpelt blevet lidt større på alle leder og kanter, hvilket vil sige godt 18 centimeter. i længden og godt 6 centimeter i bredden, men sådan ser det ikke ud. Vi synes den nytilkomne er meget pænere end forgængeren - og så kører den bedre. Den har stort set alt i luksus og sjovt udstyr, som man kan forlange - og betale for. Magtfuld herrebil Trods en pris på godt en mio. kroner på hvide plader, er der tilbehør, som jeg uden at tøve ville skrive på ordresedlen til levering den 24. marts 2007. Datoen er BMWs officielle premiere på model X5 i Danmark, så konkurrenterne har tid endnu til at synke mundvandet og vænne sig til, at der er en magtfuld herrebil på banen til foråret. I første hug kommer to modeller, én med benzin- og én med dieselmotor. Hold da op, hvor der er noget at glæde sig til. Vi nævnte, at X5 er vokset lidt på alle måder, og i kabinen føles det faktisk som om bilen er større, end den ser ud til, når man kigger på dyret udefra. Eneste sted, den godt to tons tunge firehjulstrækker ser rigtig stor ud, er i bakspejlet i en forankørende bil. Tre sæderækker Pladsen i kabinen er fortrinlig foran med plads til lange ben, imponerende på næste sæderække med plads til både albuer, knæ og paryk og stadig plads levnet til børn og personer op til 170 centimeter på tredje sæderække, der er ekstraudstyr i form af læderstole, som fældes fladt ned i gulvet, når de ikke er i brug. Til bagagen er der mere plads end før - 155 liter er føjet til, så der totalt er 620 liter med sæderne oppe og 1750 liter, når stolerækkerne er nede. Hvad det betyder af plads i en gulpladeversion, som mange danskere vil vælge, er let at forestille sig. Man kan nærmest rede op til dobbeltseng bag i bilen. Besværlig Inspirationen til instrumentbordet og dets lækre detaljer er hentet hos BMWs egen 5-serie, og det er flot og præcist med spændende detaljer. For eksempel et køligt handskerum på den plads, hvor passager-airbag’en ofte er placeret, men den er rykket frem mod forruden. Slet så begejstret er jeg ikke for det såkaldte iDrive-system, hvor en række funktioner styres med en drejekontakt nede ved gearvælgeren. Det kræver en middelsvær maskinisteksamen at hitte rundt i alle funktionerne, og hvem har mon lyst til det, når man kører bil? Ligeledes er knapper til forvalg af radio, navi-system og telefon alt for små og placeret så tæt, at man skulle tro, det var en gammel Jaguar. På den anden side sparer knapperne jo en del manøvrer rundt i dagens menuer. Fremragende gearskift Når man har vænnet sig til gearvælgeren til den sekstrins automatgearkasse, der er standardudstyr, er det et fremragende skift. Lige så sært gearvælgeren er udformet, lige så præcis og hurtig er gearskiftet. De færreste har grund til at vælge selv. Det elektromekaniske valg af de seks trin er meget hurtigere. Lidt større tilvænning kræver P-funktionen med en knap på gearvælgeren. I længden er det dog praktisk når gearvælgeren ikke skal flyttes. BMW X5 skal opleves på den åbne landevej, selv om den gør sig flot foran cafeen inde i byen. Lad os lige runde terrænet i forbifarten. Standard er bilen forsynet med firehjulstræk med 40-60 fordeling mellem for og bag, og her er ikke noget med at sidde og rykke i gearstænger eller trykke på knapper. Elektronikken sørger for det hele, og forskyder trækkraften til de rette hjul. Avanceret undervogn For rigtig at få julelys i øjnene bør man ofre ekstra penge på det såkaldte Adaptive Drive system, som vi prøvede på udgaven med den 8-cyl. model 4,8i. Det er en teknisk løsning af det evige problem med for megen kampgejst, mange hestekræfter, tung bil og snævre sving. Elektronikken holder alt på plads, og det er simpelthen fremragende - oven i købet i forhold til en bil, der i forvejen er sporsikker og nem at styre. Den avancerede undervognsteknologi koster klejner, formentlig ca. 80.000 kroner. Det bliver umiddelbart ca. 40.000 kroner i en gulpladebil. To modeller Fra starten i marts næste år vil BMW Danmark kunne tilbyde to modeller, den magtfulde 4,8 liters V8 benzinmotor på 355 heste og en nærmest perfekt 3-liters sekscylindret dieselmotor på 235 heste. Det rækker i begge tilfælde, skulle vi hilse og sige. Senere følger en udgave med 3-liters benzinmotor og midt i marts venter importøren at have en pris på den gulplade-version som de fleste købere nok vil foretrække. Af indlysende grunde, fordi priserne på X5 starter ved godt en million kroner for dieseludgaven, og med V8-benzinmotor løber prisen op i 1,3 million kroner. Det er en fordyrelse på 50.000 kroner i forhold til den hidtidige model. Men trækker man prisen for mere udstyr fra, er den nye X5 i runde tal kun blevet 3 procent dyrere. I udstyret indgår jo den 6-trins automatgearkasse, 18 tommer alufælge med Run Flat-dæk, multifunktionsrat og den elektroniske p-bremse. Prisen på gule plader kendes som nævnt endnu ikke, men ventes at blive ca. 15.000 kroner højere end den nuværende på 448.256 kroner inkl. moms. Hvad man så skal vælge, hvide eller gule plader, benzin eller diesel, ja, det er direktørens dilemma.