Detailhandel

Discount indskrænker vareudbudet

Antallet af discountbutikker vokser som aldrig før og forbrugerne strømmer til. Men i sidste ende kan det betyde, at der generelt kommer færre varer på butikkernes hylder

KØBENHAVN:Siden den tyske discountkæde Lidl åbnede sine første butikker i Danmark ved årsskiftet har mange kunder fyldt kurven med for eksempel agurker til 1,95 eller en kasse øl til 39,95. Godt en tredjedel af indbyggerne i de 21 kommuner, hvor Lidl er åbnet, har lagt vejen forbi lavprisbutikken. Og vores spareiver er tilsyneladende umættelig. På ti år er der kommet 65 procent flere discountbutikker. Og markedet ser kun ud til at vokse. - Der er ingen tvivl om, at der kommer meget mere discount. Vi åbner en Fakta hver anden uge og vi kan også se, at vores konkurrenter ekspanderer, siger Jens Juul, der er informationschef i Coop Danmark, der står for kæder som Fakta, Irma og Brugsen. Mange er glade for at spare penge her og nu. Men på længere sigt bliver forbrugeren taber. I hvert fald hvis man ønsker, at der står andet end standardvarer som f.eks. mel og mælk på supermarkedets hylder. Det forudser professor Suzanne Beckmann, der er forsker i forbrugeradfærd på Handelshøjskolen i København. - Discountbølgen gør, at butikkerne bliver nødt til at have en høj omsætning til en lav pris. Derfor er det kun de mest populære produkter, de kan have på hylderne. Forbrugeren er taberen Ifølge flere eksperter betyder vores hang til discount for eksempel, at virksomheder har svært ved at få deres nye produkter på butikkernes hylder. Også i de dyrere supermarkeder. Henning Bahr fra analyseinstituttet Stockmann-Gruppen mener, at Danmark vil udvikle sig til et discountland. - Udbuddet bliver mindre i en tid, hvor der kommer flere og flere fødevareprodukter. Forbrugerne er chefen og de er meget prisbevidste, siger Henning Bahr. Forbrugerforsker og professor Suzanne Beckmann mener, at danskerne går så lidt op i, hvad de putter i indkøbskurven, fordi der ikke er noget signalværdi i det, - Naboen kan godt se hvilken bil, du kører i og om du går i dyrt tøj. Men det er i de færreste, der kan se, hvad vi har i køleskabet. Derfor sparer vi her, siger hun. NordjyskeErhverv side 12