Reklamebranchen

Disken med plads til det hele

- Men det er da også omkostningsbefængt, siger marketingsrådgiver Bent Ørum

HOBRO:Hidtil har det været forbeholdt film at komme på dvd, men nu vil reklamebranchen også være med på den digitale video-skive med plads til det hele. - Der er plads til mellem 4,7 og 19 Gigabites, hvilket svarer til ca. 25 cd-rom'er. - Man kan lægge levende billeder - i form af video - ind, og man kan inddele videoen, så brugeren ved hjælp af en menu kan vælge nøjagtig den del, han har brug for. Her skal ikke spoles frem eller tilbage, og man er ikke tvunget til at se det hele fra starten hver gang. - Der kan være op til otte forskellige sprog på den samme dvd, og er det ikke nok, så kan der være plads til 40 forskellige versioner af undertekster. - Og så er det supergod kvalitet! Bent Ørum, Søren Pedersen og Annemarie Baumann - alle fra reklamebureauet Mit Bureau i Hobro - har mange positive ting at sige om dvd'en og dens muligheder - også for reklamebranchen. Den egner sig godt til produktpræsentation og til at forklare ting, som kan være vanskelige - brugsvejledning, rengøring og vedligeholdelse af maskiner. Også hvordan man for eksempel skal installere computer og programmer. Kort sagt - alt det som før krævede tykke manualer med tætskrevne sider - det kan nu serveres i billeder og lyd, så det er nemmere at forstå. Men hvorfor siger de det først nu? - Fordi det er omkostningsbefængt! siger marketingsrådgiver Bent Ørum med glimt i øjet. - Men nu er det blevet sjovt, fordi vi nu kan lave det til en pris, man kan betale, fortsætter han. Før kostede det en million kroner - nu kan det laves for 100.000 kroner. Men det har da krævet nogle investeringer for det lille bureau i Vestergade i Hobro. - Udstyret er faldet i pris. Men så kommer al softwaren - det koster, understreger Bent Ørum. Alligevel har firmaet valgt at satse på netop det område, så hurtigt. - I dag står der faktisk en dvd i hvert hjem - de kan købes for lige omkring 1.000 kroner. Dvd'erne kan også spilles på både tv-skærm og computer, og alle nye computere laves med dvd-drev. Det er det, der gør den interessant nu. Hos Mit Bureau kan de nu lave det hele - fra idé til skive. Søren Pedersen, som hos bureauet er eksperten i billeder og teknik, styrer kameraet og det nye udstyr, og i første omgang er de fremtidige kunder, som vil bruge dvd'er i deres markedsføring, industrien. Det er altid nemmere at se end at læse - særligt hvis man ikke har den store forstand på emnet. På en dvd kan der for eksempel være en produktpræsentation i slideshow, en instruktion i produktudformning - på flere sprog - og en loopmaster til messebrug. - En sådan dvd-produktion vil koste omkring 95.000 kroner. Det er da mange penge, men man får også meget for pengene. Der er så godt som ingen slitage, og man kan uden de store krumspring udbygge den. De digitale grunddata ligger der så - og så er det nemt at lægge det hele på nettet også, siger Søren Pedersen og fortsætter: - Den er eminent til at præsentere produkter - og det er altså nemmere at tage en dvd med i tasken end en gravemaskine. Og så kan den jo laves sådan, at når man spiller den på en computer, så er der forbindelse til firmaets hjemmeside. At lave links er der jo ikke noget nyt i. Kort og godt siger Søren Pedersen om dvd'en og dens muligheder: - Det nye er ganske enkelt, at nu kan du købe det for penge i en ordentlig kvalitet. Så nu skal vi tænke i andre baner, for vi har været vant til, at det var alt for dyrt.