Diskret offroader til asfalt

Kia Sportage har antiskridsystem og forhjulstræk, men kan også leveres med træk på alle fire

Koreanerne er et behersket folkefærd. Det sås tydeligt under Korea Open-kampene i badminton, hvor de koreanske tilskuere klappede forsigtigt, bøjede hovedet og sad helt stille under kampene. Billedet illustrerer meget præcist den koreanske måde at bygge biler på. Køretøjerne gør heller ikke meget væsen af sig. Men de er pålidelige transportmidler, uden ret meget pjank og ingen nyskabende detaljer. Tag nu den nye Kia Sportage, der er søsterbil til Hyundai Tucson. En bil, der er diskret som en koreansk tilskuer. Kia Sportage er en slags firehjulstrækker, der både kan fås med forhjulstræk og træk på alle fire. I stil med Toyota Rav4. Kloning Designet er det svært at sige noget grimt om. Man har simpelthen proppet et udvalg af markedets terrængående biler, store som små, i en kæmpestor vaskemaskine, valgt programmet med kogevask og ud er kommet en Kia Sportage - en klonet firehjulstrækker. Og tvilling til Hyundai Tucson, der kom på markedet for et par måneder siden. Det er ikke kun designmæssigt, at den nye Kia Sportage går med livrem og seler. Med sit standardmonterede antiskridsystem gør den også sit til, at bilen ikke forlader dydens smalle sti. Diskret fætter Selv om Sportage er lidt af en diskret fætter, så har den også nogle åbenlyse talenter. Først og fremmest en lav pris, der nok skal få konkurrenterne til at ønske Kia hen, hvor peberet gror. Ikke mindst i basisudgaven, som godt nok mere er en asfalteret offroader, idet der kun er blevet råd til forhjulstræk. Til gengæld er prisen på gule plader kun 119.995 kroner uden moms. Det er 5.000 kroner mindre, end den tilsvarende Hyundai koster. Og hvad skal man egentlig med firehjulstræk, når antiskridsystemet ESP er standard og 95 procent af alle 4X4-besiddere aldrig skal bestige andet end perlegruset i indkørslen. Har du børn findes der også en personvognsudgave til 264.999 kroner. Bøvlet gearskifte Grundmotoren er en to-liters sag med 142 hestekræfter. Det giver tilstrækkelig med kræfter, men virker noget rå i sin fremfærd. Et lidt bøvlet gearskifte med gnidrede bevægelser bidrager heller ikke til at gøre oplevelsen af transmissionen mere positiv. Dieselmotoren kaster 112 hestekræfter af sig og er mere diskret end benzinmotoren. Har du benzinkort fra firmaet og dermed ligeglad med forbruget, kan du vælge en 2,7 V6-benzinmotor. Den præsterer 175 hk og har det helt rigtige soundtrack. Er firehjulstræk nødvendigt, koster Sportage fra 169.000 kroner. Men så er det spartanske udstyr i grundmodellen også udvidet med klimaanlæg. Ingen bjergged Træk på alle fire gør ikke Sportage til en bjergged, men er effektivt på mindre stigninger og når man spænder en stor trailer efter. Det overfører automatisk kræfter til baghjulene, hvis forhjulene mangler bid. Hvad enten du vælger forhjulstræk eller 4X4 får du en velkørende bil, som både ligger stabilt på motorvejen og drejer med, når vejen svinger. Ikke så mærkeligt, da Sportage er konstrueret på undervognen fra familiebilen, Kia Cerato. Sportage vinder på de indre værdier. Væk er den trælse interiørdunst, der ellers har præget mange Korea-biler og plastikken er knap så hård og kedelig som tidligere. Styr på tingene I det hele taget er der kommet styr på tingene. Pæne instrumenter og gode sæder dominerer indretningen. I personbilen vipper bagsæderne ved at trække i et simpelt håndtag og så er der pludselig plads til den nye vaskemaskine. Plads er der også masser af på bagsædet. Lave priser, antiskridsystem og en pæn indpakning skal nok lokke kunderne til. For slet ikke at tale om tre års garanti på mekanikken uden kilometerbegrænsning. Og så er bilen en kende billigere end fætteren fra Hyundai, der sammen med Suzuki Grand Vitara bør frygte den nye Kia.