Dobbelt op på ski

EMNER 15. februar 2005 05:00

NORDJYLLAND: Vinterferie er i løbet af de seneste år blevet til et fænomen i flertal for stadig flere danskere. Hvor de fleste før kun tog afsted en uge, tager mange nu en ekstra lang weekend i det hvide oveni. Sidste sæson tog næsten 10 procent flere danskere en kort tur til Norge i vintersæsonen. Det viser tal fra det norske turistråd, Innovasjon Norge. - Vi havde fem procent flere danske gæster sidste vinter end vinteren før, mens vi altså havde næsten 10 procent flere på korte ture. Det er et marked i voldsom vækst, siger Mona Konuralp, informationsleder Innovasjon Norge. Der findes ikke tal for, hvor mange der tager på flere skiferier, men ifølge Mona Konuralp er det en stærkt stigende del. Samme oplevelse har de hos det nordjysk baserede rederi Color Line. - Vi kan ikke vide, om det er de samme, der rejser flere gange, men meget tyder på det. Folk er for eksempel blevet bedre til at stå på ski, ligesom flere har deres egen ski med i skiboxene på bilerne, fortæller marketingkonsulent Anne-Mette Weber, Color Line. Hos Color Line er antallet af små korte skiferier steget med 11 procent de seneste to år. Endagsskiture og weekendski udgør 15 procent af Color Lines ialt næsten 80000 årlige danske rejsende på de skiferier, selskabet arrangerer. Herudover køber næsten lige så mange, 70000, kun færgebilletten og sørger selv for hytte eller hotel. Hos konkurrenten Stena Line, som sender 100000 nordpå her i vinter, heraf halvdelen på deres egne rejser, overvejer de i øjeblikket kraftigt, om de til næste år skal lægge færgeplanerne om, så de kan sælge flere korttidsture. Lige nu sejler færgen fra Norge om aftenen. Det giver danskerne en hel dag ombord på skibet, og derfor bliver korte skiture sværere at arrangere. - Jeg kæmper da for det, for jeg kan se, der er et stigende marked, siger markedschef Carsten Kruse. Indtil videre har han dog tabt til nordmændene, der i så stort tal tager aftenfærgen til Danmark for at handle toldfrit, at det er en mere rentabel forretning end at satse på skiglade danskere. - Men i takt med, at flere tydeligvis tager en ekstra tur med vennerne eller kollegerne, må vi se, om ikke også vi skal ind på markedet, siger Carsten Kruse.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...