Frederikshavn

DR-debut med lys fra Frederikshavn

Facade i særklasse lover godt for Martin Professionals satsning på arkitektur

Den avancerede lyssætning er ikke bare blikfang for DR's nye koncerthus, den er i høj grad også noget, der vil øge arkitektbranchens opmærksomhed på de muligheder lys giver, siger administrerende direktør Christian Engsted, Martin Professional.

Den avancerede lyssætning er ikke bare blikfang for DR's nye koncerthus, den er i høj grad også noget, der vil øge arkitektbranchens opmærksomhed på de muligheder lys giver, siger administrerende direktør Christian Engsted, Martin Professional.

Når Danmarks Radio i aften blænder op for lyset på facaden af sit nye koncerthus, vil det blive fulgt med særlig interesse af de knap 500 ansatte hos Martin Professional i Frederikshavn. Det er nemlig her, en væsentlig del af det avancerede udstyr, der gør hele bygningens ydre til noget ekstraordinært er produceret. Ingen andre steder i verden findes der noget tilsvarende. Med et computerstyret miks af lys, video, farver og mønstre vil facaden afspejle musikken inde i koncerthuset. Uanset om det er klassisk, rock eller elektronisk. Udover stoltheden over at have været med til at realisere mesterarkitekten Jean Nouvels idé om den fleksible facade glæder Martin Professionals administrerende direktør Christian Engsted sig over de forretningsmæssige perspektiver ved projektet. - Kanondejlig reference - Det er en kanondejlig reference at få, og det underbygger vores strategi om at udvide forretningen fra underholdningsbranchen til også at rette sig mod faste installationer på bygninger og andre konstruktioner, siger Christian Engsted, der fortæller, at koncernen som led i strategien forsøger at markedsføre sig overfor arkitektbranchen. - Blandt arkitekter er der voksende opmærksomhed på de muligheder, som avancerede lyskilder giver for at give eksempelvis bygninger karakter og skabe liv. Krydstogtskibe og fontæner - Det er helt sikkert, vi vil se flere af den type projekter fremover, siger Engsted og påpeger, at forretningspotentialet ikke er begrænset til bygninger. - Krydstogtsskibe, forlystelsesparker og store konstruktioner samt fontæner, siger direktøren. I Korea har selskabet således lagt lys på en stor bro, et projekt omfattende mere end 700 lyskilder. Udover et større forretningsomfang er det Martin Professionals målsætning at blive mindre konjunkturfølsom ved at satse på faste installationer. Forkølet som de første - Som leverandør til underholdningsindustrien er vi blandt dem, der bliver først forkølet ved en konjunkturnedgang. Finanskrisen har ramt os ganske hårdt, fordi store arrangementer bliver neddroslet. Det gælder eksempelvis bilindustriens messer, og vi har desværre måttet afskedige i blandt andet Frederikshavn, hvor vi tidligere har haft 700 medarbejdere, siger direktøren. Trods finanskrisen er han dog optimistisk, hvad angår nye ordrer fra underholdningsindustrien. - 2010 byder på et antal meget store arrangementer, eksempelvis VM i fodbold i Sydafrika og vinter-OL i Canada, og vi ved, hvem vi skal henvende os til, siger den administrerende direktør, der i den forbindelse også har en markant reference at henvise til, nemlig sidste års olympiske lege i Beijing. - Så vi forvener at se fremgang i 2. halvår i år, siger Christian Engsted. Det er den danske virksomhed Informationsteknik Scandinavia, der som teknisk og kreativ hovedleverandør har udvalgt teknologien til facaden. Et tilløbsstykke Selskabets divisionschef Niels Bull Klarskov har store forventninger til det indtryk, facaden vil gøre: - Jeg er overbevist om, at facadens kunstprojektioner bliver et tilløbsstykke, både for byens borgere og for tilrejsende turister. Facaden vil fungere som en appetitvækker for kommende aktiviteter i Koncerthuset, siger han. Martin er i øvrigt ikke eneste nordjyske islæt i det nye koncerthus, idet Avit-System, som er et selskab i NORDJYSKE-koncernen, har trukket kabelforbindelserne til husets lyd- og billedudstyr, en opgave til 23 millioner kroner. Læs mere i Weekend side 10-11