DR tættere på EU-sag om licensen

Stationen har på tre år modtaget en halv milliard for meget i licens, mener medieprofessor

KØBENHAVN:Risikoen, for at Danmarks Radio får en sag om ulovlig statsstøtte på halsen fra EU-Kommissionen, er blevet større. Mediekoncernen MTG, der bl.a. står bag TV3, er nu klar med en klage til Folketinget over den licensfinansierede kollega. Alene i årene 2001 til 2003 har DR fået mere end en halv milliard kroner for meget i licens. Det har professor i medievidenskab ved Århus Universitet, Frands Mortensen, der for nylig har publiceret en 30 sider lang gennemgang af EU-reglerne for statsstøtte til public servicevirksomheder som DR, regnet sig frem til ved at sammenholde EU-afgørelser på området med DR's regnskaber. - Den slags sager har kommissionen inden for de seneste år kørt mod Spanien, Italien, Portugal, Frankrig, Holland, Tyskland, Irland og også mod Norge, selv om de ikke er medlem af EU. Min bekymring er, hvornår der står Danmark på den her liste, siger Frands Mortensen. Ifølge medieprofessoren er problemet, at staten ikke præcist nok har defineret, hvilke opgaver DR skal løse. I stedet har DR fået en samlet årlig sum på lidt over tre milliarder kroner til at løse en række overordnede opgaver, som er nedfældet i den såkaldte public servicekontrakt. Det skyldes bl.a., at politikerne er bange for at bryde med det såkaldte armslængdeprincip og blande sig i det, der normalt betragtes som DR's redaktionelle frihed. Den holdning møder forståelse hos Frands Mortensen, der dog alligevel mener, at der ikke er nogen vej udenom, hvis en EU-sag skal undgås. - I sidste ende vil det være kommissionen, der siger, at vi vil anbefale jer at gøre sådan, og hvis ikke I gør det, vil vi pålægge jer at gøre det. Det vil ikke være så sjovt, siger Frands Mortensen. Skal ikke betale tilbage Selv om kommissionen skulle ende med at tage sagen op, risikerer DR dog ikke at skulle betale pengene tilbage. Det skyldes, at licensordningen blev etableret, før Danmark indtrådte i det daværende EF i 1973. Når TV2 skulle betale mere end en halv milliard kroner tilbage til statskassen efter en afgørelse fra EU-Kommissionen, skyldtes det, at TV2 først blev oprettet efter Danmarks indtræden i EU. Frands Mortensen tror først, at kommissionen vil gå ind i sagen i det øjeblik, der indkommer en klage. Men en sådan kan også sagtens være på vej. Mediekoncernen MTG, der bl.a. står bag TV3 og gratisavisen metroXpress, har nemlig et brev på vej til Folketingets medieordførere for at gøre opmærksom på sagen. - Og vi vil selvfølgelig forfølge det, hvis Folketinget ikke selv retter op på det, siger koncerninformationschef i MTG, Niels Jørgen Langkilde, der ikke vil udelukke, at det ender med en klage til EU-Kommissionen. Fremtidsplaner Hos den kommercielle tv-aktør MTG er man stærkt utilfreds med, at det ikke er umiddelbart gennemskueligt, hvor DR vil lægge sin satsning de kommende år. Det betyder nemlig, at MTG, der ud over TV3 også driver kanaler som TV3+, TV1000, Viasat Sport og Viasat History, har svært ved at planlægge fremtidige tiltag. F.eks. har det ført til ophidselse, at DR's generaldirektør, Kenneth Plummer, har nævnt en selvstændig historiekanal som en mulig fremtidsplan for DR. Ifølge Frands Mortensen er den mest oplagte løsning, at mediepolitikerne, der ventes så småt at gå i gang med forhandlingerne om en ny medieaftale i slutningen af efteråret, får ændret både DR's regnskabsprincipper og gjort public servicekontrakterne væsentligt mere detaljerede. F.eks. skal det ret præcist angives på hvilket niveau, de forskellige genrer, f.eks. nyheder, drama og dokumentar, skal dækkes. Samtidigt bør det også slås fast, på hvilke platforme DR må bevæge sig ind. - Altså hvad DR må lave af online-tjenester, specielle bredbåndstjenester, internettiltag, sms-tjenester og andre mobile tjenester, siger Frands Mortensen. Det ventes, at regeringen vil komme med sit udspil til medieforhandlingerne til januar, og at der er forhandlet en aftale på plads før sommerferien. I Kulturministeriet afviser man Frands Mortensens udlægning af EU-reglerne. Samtidigt understreges det dog, at situationen er under en løbende vurdering, ikke mindst p.g.a. de verserende sager mod TV2. /ritzau/