Fødevarer

DR-tv med skjult reklame

Danmarks Radio bryder reklameforbuddet, når værten i et madprogram kan få lov til at rose den type produkter, som hun selv producerer og sælger.

Camilla Plum overtræder muligvis reklamereglerne i DR-programmet "Boller af Stål". Arkivfoto: Scanpix

Camilla Plum overtræder muligvis reklamereglerne i DR-programmet "Boller af Stål". Arkivfoto: Scanpix

Sådan lyder konklusionen fra flere forskere, som Ritzau har bedt forholde sig til et af tidens aktuelle programmer. I bageudsendelserne "Boller af Stål", der for øjeblikket genudsendes på DR2, fortæller værten, Camilla Plum, om korn og melkvalitet. Det gør hun fra sin og mandens egen økologiske gård, Fuglebjerggaard. Og ikke blot kritiserer hun meget af det mel, man kan købe i almindelige supermarkeder. Camilla Plum holder sig heller ikke tilbage fra at omtale netop det mel, hun selv producerer, som særlig godt. Og det er i direkte strid med radio- og fjernsynsloven, mener mediejurist på Danmarks Journalisthøjskole Oluf Jørgensen. Ritzau har bedt ham se den første udsendelse i serien "Boller af Stål". I den står Camilla Plum på et tidspunkt på en mark og taler om melkvalitet: - Hvis man bruger forkert mel, så kommer man aldrig længere med sit brød. Altså det kan ikke nytte noget at købe noget, der er billigt importeret - et eller andet skidt og ragelse - som er formalet og behandlet på en kedelig måde, lyder det eksempelvis fra Camilla PlumOg Oluf Jørgensen er ikke i tvivl. Efter hans mening kan det være velbegrundet at se nærmere på melkvalitetens betydning, men han henviser til, at DR ikke må bringe reklame, og at der i øvrigt er et generelt forbud mod skjult reklame. - Problemet i udsendelsen er, at den fokuserer meget på lige netop det mel, Camilla Plum og hendes mand selv sælger. Og at Camilla Plum selv deltager i tilrettelæggelsen af udsendelsen. Hermed overtrædes radio- og fjernsynsloven efter min vurdering, siger Oluf Jørgensen. Medieforsker på Københavns Universitet Klaus Kjøller forsker blandt andet i manipulation i medierne. Og "manipulation" er netop den betegnelse, Klaus Kjøller hæfter på udsendelserne, der ifølge ham er "et klassisk eksempel på, hvad DR ikke kan tillade sig". - Der er ikke tale om skjult reklame. Jeg siger fuldstændigt ud af posen, at de her produkter er bedre end nogle andre. Der er ikke nogen, der ser de udsendelser, der kan være i tvivl om, at jeg bor på en gård, hvor vi producerer økologisk mel, og det er en af grundene til, at jeg overhovedet laver de udsendelser, lyder det fra Camilla Plum. Camilla Plum påpeger dog, at hun med sin programserie har gjort reklame for hele den smalle nicheproduktion af økologisk mel i Danmark. - Da programmerne blev sendt første gang, havde alle producenter af kvalitetsmel den oplevelse, at de solgte ufattelige mængder mel, siger Camilla Plum, som siger, at hun ikke selv har nydt økonomisk gevinst af reklamen. Hun mener, at kritikerne rammer forkert. - Det er ude af proportioner. Jeg synes, at der er så meget skjult reklame i Danmarks Radio, "product placement" i udsendelserne og hvad ved jeg, og det her foregår på ingen måde skjult. DR vil nu undersøge sagen.