Dragsbæk

Dragsbæk fortsætter Lurpak-kampen

Margarinefabrikken har tabt første halvleg i krigen om brug af Lurpak-mærket

Dragsbæk A/S i Thisted har fået en hovedrolle i den smørkrig, som Margarinefabrikken og Mejeriforeningen, med Arla i hovedrollen, har ført siden marts sidste år. Striden står om Mejeriforeningens ret til at benytte Lurpak-mærket på produkter, der ikke er rene mejeriprodukter. Fødevarestyrelsen er netop kommet med sin endelige afgørelse, som siger at Mejeriforeningen og dermed Arla godt må benytte Lurpak-mærket på deres nylancerede produkt Lurpak Smørbar, der er en direkte konkurrent til Dragsbæk¿s Bakkedal. Det mener Mogens Nielsen i både sin egenskab som formand for Margarineforeningen og direktør for Dragsbæk A/S er en helt uacceptabel afgørelse. - Problemet er, at Arla benytter et over 100 år gammelt kvalitetsmærke for smør på et produkt, der er et blandingsprodukt ligesom Bakkedal, og altså ikke et rent smørprodukt. Det er unfair konkurrence, at Arla får lov til at bruge så stærkt et brand som Lurpak som mærke på et produkt, der ikke har noget at gøre med det, som vi her i Danmark normalt forbinder med Lurpak-mærket, siger Mogens Nielsen. Kæmper videre Han er parat til at kæmpe videre. - Vi har tabt først halvleg, men vi er parat til at tage hul på næste halvleg. Jeg kører i første omgang sagen videre i Mejeriforeningens regi, og her vil vi nu inddrage Forbrugerrådet og som næste skridt EU-systemet. Vi giver ikke op, siger Mogens Nielsen. Læs mere i Thisted Dagblad onsdag.