Dreisler Storkøb gør det selv

Fra en førerposition gennem 10 år valgte Dreisler Storkøb i 2001 at drosle meget ned på sin space management

Selv om stadig flere virksomheder begynder at beskæftige sig med butiksindretning for at øge omsætningen, er det ikke alle, der synger med på sangen. I 2001 valgte Dreisler Storkøb at opsige aftalen med space management-eksperterne hos ACNielsen AIM, der med avancerede computerprogrammer hjælper flere dagligvarekæder med at optimere indtjeningen ved at placere varerne strategisk rigtigt på hylderne. - Vi var med fra den spæde start i 1990, og har ind til for fire år siden været med helt fremme i førerfeltet, fortæller kædens direktør Michael Dreisler. Idag er det op til hver enkelt af de ni Dreisler Storkøb selv at indrette butikken. - Space management har den store ulempe, at det totalt tager initiativet fra medarbejderne. Det er ikke sjovt at arbejde, når en robot eller et computerprogram fortæller dig, hvad du skal gøre. Det har vi valgt at drosle meget ned, siger Michael Dreisler. Direktøren understreger at bruddet med den meget minutiøse space management ikke havde et økonomisk motiv. Han erkender, at virksomheden stadig arbejder med varernes placering; både i butikken og i forhold til hinanden. Men idag er det leverandører og den enkelte butikschef, der træffer beslutningerne. - Det er min oplevelse, at medarbejderne har det sjovere, hvis de får ansvar. Som det er nu, er det eneste, der kan ske, at en medarbejder træffer en forkert beslutning, og så laver vi det om, konstaterer Michael Dreisler. Ifølge direktøren har det ikke haft nogen som helst betydning på bundlinjen at opsige aftalen. Selv mener Michael Dreisler, at det skyldes leverandørernes voksende ekspertise og fairness på space management området