EMNER

Dresskode bliver stresslesskjole

Finanskrisen kradser også i klæderne, men ingen vil se usle ud, bare fordi det er krisetid. I stedet skal tøjet være afdæmpet og i god kvalitet

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Finske Marimekko vælger at satse på show i København, fordi "den danske modeuge er blevet internationalt afgørende", siger markedsføringschef Tiina Alahuhta-Kasko. Kollektionen er tegnet af duoen Rinne Niinikoski og denne model vil koste ca. 1599 kr.

Det er såmænd bare ved at være normale tilstande igen, lyder det lakonisk fra manden med modetallene, Jens Bloch fra Dansk Tekstil, der lige nu sidder og regner på, hvordan det er gået og vil gå med dansk tøj her forud for modeugen. Fra på onsdag vælter det ind til hovedstaden fra ind- og udland med mennesker med og uden penge på lommen til at købe tøj ind til butikker overalt i Danmark og Europa og resten af verden. Det er langt fra kun dansk tøj, der er på bøjlerne, faktisk er der flere internationale mærker end nogensinde. En af de største herrer, Hugo Boss, holder show for første gang under den danske modeuge. Det samme gør det eneste nordiske mærke tilladt ved pret-a-porter opvisningen i Paris, finske Ivana Helsinki. - For hvert lille dansk mærke, der er røget ud af modeugen, er der kommet et stort internationalt hertil. Det bytte er jeg helt tilfreds med, siger udstillingschef Peter Sabroe, Bella Centeret, der huser CIFF, den største af de tre store messer, der udgør den bærende del af modeugen. - Lige nu ser det ud til, at der kommer lidt færre indkøbere end for et år siden, men ikke ret mange færre, siger hans kollega, Christian Gregersen, dir. Gallery. messen i Forum. Der er modeuge hvert halve år og altid flere til februarudgaverne end i august. For et år siden lagde 73000 vejen forbi de tre store messer, i august 10000 færre. Men begge gange var det rekord. Og i år er der 41 shows. Det er fem flere end februar 2008. - Selvfølgelig vil vi komme til at mærke krisen i vores branche, men dels er det ikke den første krise, dels står dansk modebranche bare rigtigt godt. Der er mange sunde firmaer og selve den stil, de har, passer perfekt til de lidt mere magre tider. Dansk tøj er god kvalitet til en ok pris, det er klassisk, personligt, og så er det tøj, der kan bruges, fastslår Jens Bloch. Tallene foran ham er de nyeste. De har ikke de sorte måneder med, men rækker kun til oktober sidste år. Lægges de sammen med hans skøn for resten af 2008, tror han på en omsætning på 36 mia. kr. i hele tekstilbranchen. To tredjedele af milliarderne er tøj, og ud af dem er 90 pct. af pengene hentet hjem ved eksport. - Der bliver fyret folk i branchen, Bestseller har sagt farvel til 130, men der er ikke engang fyret så mange, som det antal job, der blev skabt i 2008. Vi har haft vækstrater på fire til otte pct. de sidste fem år. Nu er her blot lidt mere stille, konstaterer Jens Bloch. Under modeugen vil det dog knap være til at mærke forskel. Der er endda flere mærker end nogensinde, 2884, på de tre messer, CPH Vision i Øksnehallen, Gallery i Forum og CIFF i Bella Centeret. Nogle holder ikke opvisning hvert år, der er altid udskiftning, og i år er blandt andre Margit Brandt og Marimekko med for første gang. - Vi har ikke sådan tænkt, om vi skulle være mere glamourøse eller mere alvorlige på grund af krisen, men har valgt at ville lave en endnu bedre messe end sidste år. Dyrere, økologisk mad, flere kvadratmetre, flere udstillere... Men jeg holder da vejret lidt på branchens vegne, for måske har de færre penge med, siger Christian Gregersen. - Det har kunderne nok også, forudser salgsdirektør for Message i Hjørring, Morten Lind. Han spår, at mange vil købe færre varer, men kvaliteten skal stadig være god. - De mere modne konsumenter vil bevare den gode stil, de har vænnet sig til. De er blevet kræsne. Og de unge vil blive ved med at lege, forudser han, der med blandt andet mærket d’AHrling går efter de smilesøgende 25-50-årige. Sociologen mener, han er på rette spor. - Sådan en dag som i dag, hvor alt er gråt i gråt, og man hører om krise i radioen og knokler løs på arbejde, da vil man bruge tøjet til at stresse sig selv af - og måske også til at gøre livet lidt gladere. Vi vil søge det rolige, men også ind imellem det orange, det gule, det pink. Vi vil ikke ligne polske landarbejdere fra 1940’erne, siger Aalborg Universitets Bettina Bertelsen, sociolog med speciale i mode. Klasseskel vil dog blive tydeligere, spår hun, for nok er der grænser for, hvad vi vil være bekendt at slynge om os med af rigdommens symboler, når andres økonomi er i laser, men “moden er altså ikke solidarisk”. - Vi vil ikke kaste den dyre taske ind bagi skabet, men måske nok købe en, der også er praktisk, siger Bettina Bertelsen. Det samme vil gælde tøjet. - Flæserne vil ryge, kvinderne vil ikke være overdrevent feminine, når de nu skal stå for endnu flere job. Det er jo mænd, der fyres i denne krise, men vi vil ikke vende tilbage til 1980’erne, hvor kvinder ville ligne mænd og fyldte sig med skulderpuder. Den fase er vi forbi. Nu ved vi godt, kvinder kan have magt og se kvindelige ud, forsikrer Bettina Bertelsen. Historikeren Anne-Grete Steckhahn giver hende ret. - Vi er inde i en de mere bløde perioder, som vil vare ved. Tøjet, møblerne, al design, vil være præget af organiske former i nogle år endnu, siger hun, der netop har udgivet “Dansk stil i 1000 år”. I den dokumenterer hun den tætte sammenhæng mellem alt det, vi selv former, og som vi omgiver os med fra huse til kjoler, fra frisurer til kunst. - De bløde former begynder omkring år 2004, hvor vi også for alvor føler os frie til at blande stilarter fra forskellige tider og tendenser. Og vi ser meget mere på stil end på mode. Man følger sin egen stil, ikke en fælles mode. Den udvikling ændrer krisen ikke på, mener Anne-Grete Steckhahn. Til gengæld forstærker krisen den klassedeling i stil og smag, som allerede er i gang. - Vi vil vise, hvilken stamme vi tilhører, men det kan være med næsten usynlige signaler, som kun de indviede kender. Men med en krise vil det også være vigtigt at holde facaden overfor dem, man ikke kender, så vi vil for alt i verden ikke se usle ud, fastslår hun og sammenligner med tiden efter Anden Verdenskrig. - Nogle ser lighedstegn med krisen i 1980’erne, der gav os en masse larmende og voldsomt tøj, men det vil ikke ske nu. Dengang vidste man, krisen var midlertidig og økonomisk. Nu er den mentalt meget voldsommere, fordi den er kædet sammen med miljøproblemerne og en spirende omsorg for andre, siger Anne-Grete Steckhahn. Udover de blødere former forudser hun en voldsom vækst i genbrug. - Man kan få så urimeligt flot tøj til en billig penge, man er miljøbevidst, og man kan finde sin egen stil. Det kan ikke passe bedre med tiden, fastslår historikeren. Stylisten er helt enig. - Man vil nytænke genbrug, kaste en sprudlende energi ind i de gamle klude for at signalere, at man da er lidt ovenpå - stadigvæk, siger Liv Barfoed, stylist i snart 30 år og NORDJYSKEs faste kommentator. Også til den modeuge, der begynder på onsdag. - Tøjet, vi skal se, er tegnet i de mest dystre måneder, så selvfølgelig har krisen betydning. Vi får meget basic tøj at se, alle vil gerne virke og være sikre og rolige, men vi har også brug for blikfang. Både personer, butikker og designere. Så der vil også være være fede showpieces. Helt sikkert, forudser Liv Barfoed. - Og så håber jeg da, at indkøberne vil tænke sig om og ikke nøjes med at købe drønkonservativt. Det kan ikke nytte, hvis også tøjet gør os triste, vel? - Nej, da, svarer en af Nordjyllands mest betydende indkøbere, Marianne Møller, leder af damemode i Salling. - Vi vil selvfølgelig overveje endnu mere omhyggeligt end i de her opgangsår, vi har haft. Vi vil nok købe lidt mindre, og vi flytter indkøbene, så vi køber flere nemme varer, der kan sælges til mange. Men der skal være plads til det sprælske, fastslår hun, der glæder sig “helt vildt” til modedagene i hovedstaden. - Det er altid en fest at se alt det nye!