Drøm om bildesign gik i opfyldelse

Stephan Rasmussen er designer hos Toyota og debuterer i foråret med egen model

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Den danske bildesigner starter altid sine tegninger med at lave de fire hjul. Han er fascineret af at kunne skabe et objekt, der bevæger sig.

FRANKFURT:Det er meget få, der har designet deres første bil, inden de fylder 30 år. Danske Stephan Rasmussen er en af dem. Han arbejder som bildesigner på Toyotas europæiske designcenter i Nice og kan glæde sig over, at konceptbilen C-HR Concept, der er en SUV-crossover, og som han har designet, nu kommer i produktion.

Det bliver med et andet navn og mere poleret design, vi vil se den endelige model, på næste forårs biludstilling i Geneve. C-HR Concept, der ligger mellem konkurrenter som Nissan Juke og Qashqai, skal signalere nytænkning fra Toyota, der ellers mest et kendt for fornuftige familiebiler, SUV’er og hybridbiler.

- Modellen er ikonisk, lige som Aygo og IQ. Den skal være et statement fra Toyota. Bare fordi man er et mainstream-mærke, behøver man ikke at være konservativ, siger Stephan Rasmussen, der som eksteriør-designer står for det udvendige. Stephan Rasmussen, der er 29 år, blev håndplukket af Toyota som nyuddannet bildesigner i 2011. Med ansættelsen var det en drengedrøm, der gik i opfyldelse for entusiasten, der kommer fra Vammen ved Viborg.

Interessen for de firehjulede blev lagt af en bilinteresseret far, som slæbte den unge Stephan med til racerløb og premierer hos de lokale bilforhandlere. Mens det var hans storebror, som var medvirkende til de mange streger.

- Min bror tegnede rigtig mange biler. Jeg ville også lave det samme, men han var meget bedre. Til gengæld blev jeg ved med at tegne, da de andre stoppede som otte-niårige, smiler han.

Stephan blev så bidt af skitserne, at han som 13-årig var afklaret med, at han ville være bildesigner. Og som teenager sad han tit oppe til klokken to om natten og tegnede biler, når de andre gik til fest.

Hårdt arbejde

Det hårde arbejde gav resultat, da han kom gennem nåleøjet til School of design - Hochschule Pforzheim University i Stuttgart.

Det var som et ud af de i alt seks håbefulde designer-frø, der lagde billet ind til den prestigefyldte uddannelse, hvor 120 ansøgere hvert halve år går gennem en optagelsesprøve med skitser og en seks timers test.

Uddannelsen strakte sig over fem år med praktik hos Kia, BMW og Audi.

Hos Toyota har han ud over C-HR Concept også haft en finger med i spillet på designet af Yaris Hybrid R Concept, og arbejdet hos Toyotas premium-mærke, Lexus, hvor han også skal fortsætte med projekter.

Stephan Rasmussen er ikke i tvivl om, hvad der fænger ved at designe biler.

- Jeg starter altid mine skitser med at tegne de fire hjul. Det fascinerer mig at lave noget, som bevæger sig på fire hjul. At det faktisk ikke er et objekt, som står stille, siger Stephan Rasmussen, som ser en udfordring ved den sammensatte måde, biler skabes på. Det handler om meget mere end design.

- Bildesign er utroligt komplekst. Biler har også forlygter, sidespejle og diffusere, som skal leve op til bestemte krav. Dem har jeg også designet, så jeg er også produktdesigner. Det komplekse fascinerer mig, konstater Stephan Rasmussen, som på andre områder har frie tøjler.

Undervejs i de tre-fire år, det tager at skabe ny bilmodel, får digitale computertegninger liv ved hjælp af store lermodeller, udfræste modeller eller udprint fra 3D-printere. Og så er bilen mere virkelig. Design er også et teamwork, hvor mange designerne er i tæt samarbejde med ingeniører og marketingfolk.

Han er glad og beæret over, at have det job, han drømte om hjemme på drengeværelset, og at hans design nu kommer i produktion.

- Jeg føler mig privilegeret. Men jeg har også arbejdet hårdt. Det har ikke været nogen let vej, konstaterer han.

Der er således langt hjem til familie og venner. Men Stephan Rasmussen vil ikke umiddelbart tilbage til Danmark, for det er i det internationale miljø, at udviklingen sker, og hvor han har nye venner fra mange lande.

Erfaring tæller

Han ser mange muligheder.

- At være bildesigner er lige som at være fodboldspiller. Du har nogle år at være kreativ i, hvor du enten kan lave karriere, ende med være den gamle grå henne i hjørnet, som ingen interesserer sig for, eller så finde andre udfordringer, siger Stephan Rasmussen, som forestiller sig, at han måske engang får sit eget design-atelier, hvis han stopper i bilbranchen.

Den unge designer har allerede fået meget erfaring, og den er guld værd.

- Bildesign handler ikke kun om at tegne bilerne. Man skal forstå hele strukturen i branchen. Og det, synes jeg, er spændende. Især når man arbejder for det største mærke i verden, konstaterer Stephan Rasmussen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.