Hanstholm

Drømmen om at få plads bag eget rat holdt

Søren Pedersen var kun 24 år, da han købte sin første fragtrute, som kørte mellem Thisted og Hanstholm. Den 1. juni har han 25 års jubilæum, og har i dag 20 fragtbiler. Foto: Diana Holm

Søren Pedersen var kun 24 år, da han købte sin første fragtrute, som kørte mellem Thisted og Hanstholm. Den 1. juni har han 25 års jubilæum, og har i dag 20 fragtbiler. Foto: Diana Holm

SJ Fragt har i 25 år kørt Jylland tyndt med millioner af pakker og andet gods THISTED: Selv om kurerfirmaer og pakkefirmaer er skudt op som paddehatte de senere år, så har det gamle velrenoverede fragtmandssystem stadig et betydeligt marked. Det kan den 49-årige Søren Pedersen, ejeren af Thisteds betydeligste fragtfirma SJ Fragt, tale med om. Den 1. juni er det nemlig 25 år siden, han første gang satte sig tilbage bag eget rat i en enkelt fragtbil på ruten mellem Thisted og Hanstholm. - Mens jeg kørte som chauffør for BJ Transport i Tved, havde jeg en drøm om at blive selvstændig. Da jeg hørte, at fragtruten mellem Thisted og Hanstholm var til salg, solgte vi vores bil og andre ejendele og købte fragtruten, fortæller Søren Pedersen på en fredag på Fragtmandscentralen i Thisted, hvor alt står på gloende pæle. Der skal hentes masser af fragt og bringes fragt ud inden weekenden. I de første fem år kørte Søren Pedersen alene. Derefter trådte Jørgen Sunesen ind i firmaet som medejer. Han er senere trådt ud igen, men kører stadig som chauffør for SJ Fragt. I årene derefter opkøbte SJ Fragt andre fragtruter. Det sidste opkøb er en rute fra Thisted til Århus, så i dag er der 20 fragtbiler i de karakteristiske gule, blå og røde farver. En farvesammensætning, der godt kunne minde om en rullende reklame fra Nors Boldklub. Søren Pedersen understreger, at hurtighed kendetegner fragtmandssystemet. - Det kræver samfundet jo i dag. Hvis folk ringer til os og fortæller, at de skal sende en pakke, så henter vi den helst inden klokken 14. I de største byer vil pakken være ude hos modtageren inden middag, forklarer Søren Pedersen. Også om natten er fragtmændene på stikkerne. Godset skal fordeles mellem terminalerne, og på fragtmandscentralen i Thisted er der folk, der læsser godset, så det er klar til udkørsel næste morgen. Trods en travl hverdag har Søren Pedersen også givet sig tid til at være bestyrelsesformand i både Herning Fragtmandscentral og i driftsselskabet Skive-Viborg, ligesom han er næstformand i hovedorganisationen Danske Fragtmænd. Søren Pedersen skønner, at hans firma står for omkring 55 procent af det gods, som går gennem fragtmandssystemet i Thisted. - I fjor blev det til 274.000 forsendelser og en vægt på 33 mio. kilo. Så det er et puslespil. Selv om firmaet har udviklet sig sundt igennem året, har Søren Pedersen ikke undgået skrammer i livet. For to et halvt år siden døde hustruen Rita af kræft. Indtil hun blev syg, var hun bogholder i parrets firma. Heldigvis kan han glæde sig over, at parrets to børn er godt på vej i livet. Den 24-årige Pernille er uddannet journalist og ansat på Fyens Stiftstidende, mens Annika på 19 har planer om at blive jordemoder. Lige nu er hun på Ollerup Gymnastikhøjskole. I fritiden har Søren Pedersen to store interesser. Om efteråret er det jagt, der trækker. På hans kontor hænger således et gevir fra en af de syv kronhjorte, han har nedlagt i tidens løb. Men når forårssolen titter frem, så er det en kraftkarl af en motorcykel, der bliver trukket ud af garagen. Det er en Honda Valkyrie på ikke mindre end 1500 kubikcentimeter, som Søren Pedersen holder meget af at køre ture på, når vejret er til det. @Byli.9.special.bund:Af Poul Erik Holm poul.erik.holm@nordjyske.dk