Aalborg

Drømmenes markedsplads

Nemt at forkøbe sig, når de kvindelige hormoner går amok

Der sker noget, da vi træder ind i babyverdenen. De slumrende, kvindelige hormoner får et drøn som popcorn i opvarmet olie. Østrogenerne danser og hverdagsfornuften skal hales med ind over dørtrinet. Ellers kan det nemt gå galt - ligesom et mandebøvsefællesskabs kollektive begejstring over en ny bil kan blive en kostbar fornøjelse. Intet er selvsagt for godt for den lille ny. Spørgsmålet er, om det er for skidt. Eller nødvendigt. Og hvordan vælger man? Sundhedsplejerskerne Hanne Becker og Elsebeth Ulnits, Aalborg, ved af erfaring fra deres besøg i hjemmene, at nye mødre for ikke at tale om bedstemødre tit køber mere, end baby behøver. - Lad være med at anskaffe for meget, før du ser, hvad du har brug for. Lej eventuelt biludstyr, hvis du ikke skal bruge det ret tit. Det er billigere end at eje, råder sundhedsplejerskerne. De understreger, at de ikke peger på bestemte modeller og mærker, når de vejleder, men koncentrerer sig om sikkerhed og det praktiske. Kun tre ting er nødvendige til en lille ny. En sikker pusleplads, noget at sove i og noget at køre i. - Undersøg, hvad Forbrugerinformationen og Tænk+Test siger om børneudstyr, før du køber. Det er altid en god ide. De tester det og så ved man, hvad der er vigtigt at tjekke, siger de. Babysengens Rolls Sundhedsplejerskerne har fået øje på, hvad de kalder babysengens Rolls Royce. Designet falder i øjnene. Den er i familie med det norske firma Stokkes Tripp Trapp stol fra 1972, som enhver bedsteforælder kender. Og babysengen Sleepi i massivt bøgetræ er lige så åbenlyst tiltrækkende, også uden at man nødvendigvis er forstyrret af østogen-kuller. Med lidt tilbehør kan den hel masse for omkring 7.000 kr. Den kan være vugge, barneseng, juniorseng eller legehus for så at ende som to stole, der også kan bruges af voksne. Men kan sengen nu også blive tilstrækkeligt dyb? Anders på 11 måneder fik sundhedsplejerskerne til at vende tilbage til spørgsmålet. Han var med sin mor, Dorthe Rasmussen, Fjerritslev, på shopping og lod sig uden protester anbringe i sengen. Men det var tydeligt for enhver, at sengebunden skulle sænkes, hvis han skulle undgå at falde ud. Og det kan den. Men det kræver værktøj, forklarer sælgeren Peter Mortensen, BabySam, Aalborg. Hellere en god brugt Der er mode i barnevogne. I nogle år har mødre været til sorte og gråsorte vogne og den tendens holder, mener Peter Mortensen, - Jeg ved, at det ikke er så god salgspolitik. Men vælg en brugt mærkevarevogn i stedet for en billig ny. En vogn til måske kun 2500 kr. fra Polen er noget skidt. De kan hedde Trille og Wonder, men sikkerheden er efter min mening ikke i top, siger Peter Mortensen. Han udpeger en smart letvægtssag i 9.000 kr.s klassen med lift fra Odder, der har leveret barnevognene til generationer af danske børn. - Den opfylder kravene til sikkerhed, længde og lethed og så fylder den ikke ret meget, når den er klappet sammen. Den kan være i en lille bil og selv om den måske forekommer dyr, er det billigere end at skifte bil. Desuden kan den holde til en søskendeflok. Stellet er af alluminium og ruster ikke, påpeger han, mens sundhedsplejerskerne kigger med en vis skepsis på hjulene. De er med dæk, slange og kuglelejer, så de ikke piber. Det er nemlig sundhedsplejerskernes erfaring, at gummihjul ikke er særligt gode til bykørsel på fortove med glasskår. Men sådan er barnevogne nu om stunder. Peter Mortensen forklarer, at et dæk jo også kan punktere, selv om man køber ny bil. Forskellen er, at en ny bil har et reservehjul klar til brug i bagagerummet. Det er med i prisen. Til barnevogne koster det 400 kr. ekstra. Men vognen er lækker. Det er de enige om. Og liften vil være god som babys første seng. For en vugge hører til drømme og tradition, men dur kun til de første par måneder. Så også her er der penge at spare. Det kan nemt være nødvendigt, for ifølge branchen koster en startpakke til baby 20.000 kr. og en brugt det halve. Drømme koster ekstra.