Bilindustri

Drømmenes parade

De er økonomisk uopnåelig for stort set alle, men ikke desto mindre er de vildt dyre luksusbiler og sportsvogne Paris-udstillingens store trækplastre

PARIS:Balmain, Dior, Yves Saint Laurent, Karl Lagerfeld... Jaguar, Porsche, Bentley, Ferrari, Aston Martin... Hvad har de eksklusive modehuse og ditto bilabrikker til fælles, når de i Paris viser deres nye kreationer frem? Jo, de repræsenterer drømme for menigmand. Kjolerne og bilerne er for hr. og fru Jensen økonomisk uopnåelige men ikke desto mindre særdeles spændende og fascinerende at kigge på. Derfor er drømmebiler blandt de største trækplastre på den internationale biludstilling i Paris. Den åbnede sidste weekend og slutter først om en uge - og forventes at blive besøgt af 1,5 mio. mennesker. De bliver på dette års udgave af "Mondial de L'Automobile" præsenteret for et sandt overflødighedshorn af knalddyre, frække og hurtige biler. En sand drømme-parade, der - hvor hamrende politisk ukorrekt den umiddelbart må tage sig ud - peger frem mod de tekniske nyskabelser, vi i fremtiden også vil møde i snusfornuftige husholdningsbiler. Det var i sin tid også i luksusbilerne man for første gang stiftede bekendskab med f. eks. ABS-bremser og servostyring, som alle nye biler jo i dag er udstyret med. Men tilbage drømmenes parade. Fra Aston Martins ny DB7 Zagato til Volvos vilde S60 R: Selveste Agent 007, der i den kommende James Bond-film atter kører Aston Martin efter flirten med BMW, vil få svært ved at erhverve sig et eksemplar af den ny DB7 Zagato. Den bygges fakrtisk kun i 99 eksemplarer, så alene det skal nok gøre den eftertragtet - trods en pris på danske plader på den forkerte side af 10 mio. kr. Aston Martin-nyheden har under den enormt lange motorhjelm en 5,9 liters V12'er på 440 hk god for en topfart på 330 km/t, så den vil næsten kunne følge med Ferraris drømmebil i Paris, Enzo Ferrari - den hurtigste og mest bekvemme gade-Ferrari nogensinde. Den 6-liters V12-motor ligger som i Schumachers racer henne i bagenden, og den yder 660 hk, der sender vognen fra stående start til 100 km/t på 3,65 sekunder. 0-200 km/t klares på 9,5 sekunder. Topfarten oplyses ikke præcist, men Ferrari-folkene formulerer sig på denne måde: "Over 350 km/t". Der vil blive produceret 349 Enzo Ferrarier, og prisen i Danmark ventes at lande på omkring 12 mio. kr. I denne sammenhæng er prisen på Volvos drøm af en bil nærmest discountagtig. Pressechef Hanne Lindgaard, Volvo Danmark: - Prisen kender vi endnu ikke men formentlig bliver den ca. 1,1 mio. kr. Det ligner den ny Volvo S60 R dog ikke. Snarere en halv mio. kr., men den er en storslået svensk opvisning i avanceret undervognsteknik og overlegen motorkraft - en bil der skal matche BMW M3-serien og Audi S4. I Volvoen kan man med en trykknap skifte mellem en sportslig undervogn og en "avanceret sportsvogn". Sidstnævnte får ganske enkelt bilen til at opføre sig om en fuldblods sportsvogn. Samtidig er undervognen et orgie i elektronik med bl. a. en stribe sensorer, der optimerer de forskellige funktioner fra hjulvinkel over bremsekraft til styring - afhængig af hvordan bilen køres. Volvoens 2,3 liter turbomotor præsterer 300 hk, så den sprinter fra 0 til 100 km/t på 5,7 sek., mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 sek. Svenskerens engelske fætter Jaguar, der ligesom Volvo ejes af Ford, fører sig frem med ny udgave af dronningebilen Jaguar XJ. Den er vokset i både de ydre og indre mål - især er loftshøjden forbedret. Samtidig er det takket være et aluminiums-karosseri lykkedes Jaguar at sænke vægten med 200 kg i forhold til forgængeren. I model-programmets pole position finder man XJR med en 4,2 liters V8-kompressor motor på 395 hk, mens basis-versionen XJ6 har en seks cylindret 3,0 motor på 238 hk. Endnu mere engelsk luksus end Jaguaren præsenterer Bentley med Continental GT, der er første model udviklet under VWs ejerskab. For et endnu ukendt asatronomisk beløb vil Bentley Continental GT med firehjulstræk og W-motor på 500 hk kunne købes om et års tid. VW-koncernen viser i øvrigt i Paris, at det tyske mærke ingenlunde kun satser på "folkevogne". Her kan man også se den 12-cylindrede limousine Phaeton, som Nordjyske Biler tidligere har omtalt, samt luksus-offroaderen Tuareg. Hos fætter Audi staves drømmene A8 eller S4. Førstnævnte premierebil demonstrer, at Audi mener det alvorligt, når de vil konkurrere med Mercedes S-klasse. Audi A8 er stoppet med læder, træ og top-teknik - suppleret med formidable pladsforhold. I den 5,05 meter lange A8 kan amerikanske basketballspillere sidde med benene over kors, og motorens muskelstyrke er som Mike Tysons i hans velmagtsdage: 4,2 liters V8'er på 344 hk. Mudder-Porsche Modsat er Audi S4 ren Porsche forklædt som familiebil. Med samme maskine som i A8'eren spurter den firehjulstrukne bil fra 0 til 100 km/t på 5,6 sek., mens topfarten er begrænset til 250 km/t. Apropos Porsche - ja, så er mærkets store Pariser-hit offroaderen Cayenne. Forfra ses familieligheden med mærkets sportsvogne, mens den bagfra minder mere om en BMW X5. Mudder-Porsche'n er naturligvis den hurtigste af sin slags til dato. Den 4,78 meter lange og 1,70 meter høje kolos trækker fra stående start til 100 km/t på sølle 5,6 sek., og topfarten er - hvem der så end har mod til at afprøve det i firehjulstrækker - på 266 km/t. For de vanvittige fartpræstationer sørger en 4,5 liters turbo-V8'er på 450 hk. Mere kultiveret og elegant tager BMW-drømmen Z4 sig ud - faktisk er den af udstillingens allersmukkeste cabrioleter. Den slanke to-sædede med baghjulstræk og seks trins gearkasse fås enten med en 3,0 liters, seks cylindret motor på 231 hk eller en 2,5 liters på 192 hk. På BMW-standen finder man desuden en drøm af en luksus-limousine, det ny flagskib i 7-serien, 760i. Bilen, som tyskerne lader få verdenspremiere i Paris, er måske p.t. verdens mest teknisk avancerede bil. Nyheden, der trækkes af en 400 hestes V12'er, har komfort- og sikkerhedsdetaljer, der spænder fra ventilerede sæder med indbygget massage-apparat til lygter, der lyser om hjørner, når bilen drejer.