EMNER

Drop nye tog og sats på fly

Alt for dyrt at bruge milliarder på højhastighedstog, advarer Cimber-Sterlings direktør

Tre konkurrenter til debatmøde i Aalborg Lufthavn. Fra venstre Bjørn Kjos, Norwegian, Jørgen Nielsen, Cimber-Sterling og Per Møller Jensen, SAS.

Tre konkurrenter til debatmøde i Aalborg Lufthavn. Fra venstre Bjørn Kjos, Norwegian, Jørgen Nielsen, Cimber-Sterling og Per Møller Jensen, SAS.

Politikerne bør droppe alle planer om at bruge flere hundrede milliarder kroner på at udbygge det danske jernbanenet til højhastighedstog og i stedet binde landet sammen med fly. Det mener administrerende direktør Jørgen Nielsen fra flyselskabet Cimber-Sterling, som fremlagde planen på et debatmøde om dansk indenrigsflyvnings fremtid i Aalborg Lufthavn i går. I stedet for den store investering i skinnenettet foreslog Jørgen Nielsen, at staten investerer to milliarder kroner i 18 mellemstore propelfly og etablerer timedrift fra tidlig morgen til sen aften mellem de danske lufthavne i Aalborg, Karup, Århus, Billund, Esbjerg, Sønderborg, Rønne og København: - Højhastighed handler ikke om tog, det handler om fly, og hvis vi blot kunne få en faktabaseret debat om emnet, ville fordelene ved flyløsningen stå klart for alle, mener Jørgen Nielsen. Han fremhævede, at flytrafik slet ikke er den store fare hvad angår CO2-belastning, som det ellers ofte hævdes: - Fakta er, at flytrafikken kun har ansvar for to procent af den globale CO2-belastning, og at det i Europa kunne mindskes meget ved en mere hensigtsmæssig kontrol i luftrummet. - Det er rigtigt nok, at CO2-belastningen pr. passager er lidt større på flyene end på tog, men med blot 10 passagerer mere på hvert fly ville de ligge på niveau, fremhævede Jørgen Nielsen. Han mente, at fly i langt højere grad burde være en del af det kollektive transportsystem, end det er tilfældet i dag, og han advarede mod at tro, at højhastighedstog herhjemme er lig med 300-400 kilometer i timen: - Sådan som Danmark ser ud, er det slet ikke egnet til højhastighed på jernbane, hvor man højst kommer til at kunne køre 220 km/t, mens propelfly bevæger sig med 550 km/t. - Problemet er her, at vi er oppe mod vanetænkning og nogle politikere, der er villige til at bruge meget store beløb på tog, mens de selv sidder i flyene hos os hver eneste morgen. - Sagen er den ganske enkle, at 1800 meter startbane kan bringe dig i forbindelse med hele verden, mens du ikke kommer langt med 1800 meter jernbane, fastslog Jørgen Nielsen.