Druk ødelæggermange skirejser

Marie Preisler
4.000 danskere kommer hvert år til skade på skisportsstederne, og ofte har for meget alkohol til afterskiing en del af skylden. Foto: Thomas Borberg/Polfoto
Turisme 16. januar 2007 05:00

Hundredetusinder af danskere valfarter de kommende uger mod nord og syd for at stå på ski. For mange især yngre skigæster er skiferie lig med stort indtag af alkohol, og det kan volde problemer for både dem selv og andre gæster på skisportsstedet. Berusede skigæster risikerer at falde og brække arme og ben. Hvert år går det galt for over 4000 skiløbere, og de unge under 20 år er voldsomt overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne. Når det drejer sig om ulykker blandt unge er alkohol ofte en væsentlig faktor. Ifølge Europæiske Rejseforsikring og Rejsesygesikringen er der ofte alkohol involveret, når skandinaver kommer til skade på ski. Skaderne sker både på pisterne, på afterski og på de ofte meget glatte veje, stier og trapper på vej hjem fra aftenlivet. Fulde skigæster er ikke kun til fare for sig selv. De ramler også lettere ind i andre på løjperne, og larm og fuldskab kan ødelægge fornøjelsen for de øvrige gæster på skihotellet. Støj og druk er hyppige klagepunkter, når danske skigæster klager til Rejse-Ankenævnet over deres hotel. Hvis man vil sikre sig mod larm og ballade, bør man derfor inden køb af skirejsen spørge rejsebureauet, om det vil garantere fred og ro på hotellet, og hvis rejsebureauet accepterer, skal man sørge for at få det indskrevet i rejsebeviset. Et telefonisk løfte er ikke meget værd. Juridisk er en mundtlig aftale bindende, men det er svært at dokumentere bagefter. Ankenævnet modtager også klager fra skigæster, der er utilfredse med hotelværelserne. Især på alpehoteller er værelserne ofte meget små, og en del gæster er ikke forberedt på, at der mangler albuerum mellem seng og klædeskab. Det forekommer også, at skigæster har betalt for skiskole med en dansk skiguide, selvom skilæreren i virkeligheden ikke kan ét ord dansk. Hvis rejsebureauet skriftligt har lovet en dansk skiguide, står skigæsten godt i en eventuel klagesag. En del rejsekataloger reklamerer med “snegaranti”, og det er rejsebureauerne tilsyneladende bedre til at opfylde. I hvert fald er der langt mellem klagerne over manglende sne. Men det kan måske ændre sig i denne skisæson, hvis det usædvanligt milde vejr fortsætter.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...