Danmark

DSB kæmper med ny IC4-forsinkelse

Skandaletog er snart forsinket med syv år. Men det nytter ikke at hæve kontrakten, siger eksperter.

DSB kæmper med ny IC4-forsinkelse

Mareridtet med IC4-togene fortsætter for DSB, som endnu engang kan kaste en tidsplan i skraldespanden, fordi den italienske leverandør er forsinket.

Med udgangen af september skal alle 83 IC4-togsæt være leveret, men den seneste statusrapport fra DSB til Folketingets Transportudvalg viser imidlertid, at DSB i juli manglede 20 IC4-togsæt i forhold til den aftalte leveringsplan.

Dermed er slutdatoen for DSB og de danske togrejsendes mareridt endnu engang udskudt, og den samlede forsinkelse er på vej til at overskride syv år.

Og det har medført ekstraudgifter for DSB og dårligere rejseforhold for passagererne.

For selvom DSB har modtaget over 50 IC4-tog, så er der i dag kun otte togsæt i drift. Og kun på jyske regionalstrækninger.

- IC4-problemerne har betydet færre siddepladser i togene, hvor der i forvejen er for få, konstaterer Alex Landex, lektor ved DTU Transport, og tilføjer:

- Desuden har DSB måttet leje ekstra materiel, som har givet langsommere tog og dårligere komfort, end hvis man havde haft IC4, og det har givetvis kostet passagerer.

DSB har gentagne gange givet udtrykt for en tiltagende utilfredshed med den sløve leverandør, og selskaberne har forhandlet om de forsinkede leverancer siden starten af 2011. Men der er stadig ingen løsning.

DSB har hidtil vurderet, at forsinkelserne ikke har haft en karakter, som giver mulighed for at bryde købskontrakten med Ansaldobreda.

Og det er heller ikke nødvendigvis nogen god idé, mener Kim Østergaard, lektor ved CBS og ekspert i kontraktret.

- Man skal jo bruge nogle tog, og hvis man hæver købet og kræver erstatning, risikerer man muligvis, at Ansaldobreda går konkurs, og så får man ikke noget, påpeger han.

Alex Landex minder samtidig om, at en annullering af købet ikke vil give bedre vilkår for passagererne.

- Som passager skal man ikke forvente, at der bliver bedre plads og komfort i togene, før DSB går i gang med det næste togindkøb, siger han.

DSB har ikke ønsket at udtale sig om IC4-togene, så længe der forhandles med Ansaldobreda.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.