EMNER

DSB kørt af sporet

LEDER Underskud oppe på 509 millioner i løbet af de første ni måneder i år

"Det går ad helvede til i Danmark - men på første klasse". Sådan skrev det norske dagblad Aftenposten i 1976, altså for 35 år siden. Men avisen kunne sådan set lige så godt være nået frem til konklusionen i dag, også - og ikke mindst da - når det gælder DSB, som dag for dag får et stadig kraftigere skær af noget tragikomisk over sig. Senest er det kommet frem, at det er lykkedes statsbanerne at oparbejde et underskud på intet mindre end 509 millioner kroner i løbet af det første ni måneder i år. DSB havde ellers selv forudset et samlet underskud for hele året mere i retning af 125-150 millioner kroner. Men det er selvsagt det seneste mareridt på skinner, IC4, der har trukket blodrøde spor hen over regnskabet med blandt andet en nedskrivning på hele 300 millioner kroner. Samlet set er der ingen tvivl om, at IC4 har været en nærmest gennemført elendig investering - et ambitiøst fem milliard kroners-projekt, hvor fabrikanterne, italienske AnsaldoBreda, har været så lidt påpasselige med det færdige produkt (for nu at udtrykke det så diplomatisk som muligt), når det gælder ikke bare udformning, men også levering, at Danmark trods alt er endt med at få halvdelen af det oprindeligt indbetalte beløb tilbage. Til gengæld står vi selv med meget omfattende efter-reparationer, en såkaldt "opgradering", af tog, hvor nærmest alt er defekt: døre, sammenkobling, aircondition, bremser, fortsæt selv listen... Det mest oplagte havde været at returnere togene til AnsaldoBreda med ingen tak for lån, kræve hele beløbet tilbage (plus eventuel erstatning), låne tog hos andre og så i mellemtiden investere i bedre tog hos en noget mere professionel leverandør. Faktisk er skandalen så gennemgribende, at det vil klæde politikere på tværs af partier og andre skel at finde en fælles, fremtidssikret løsning i stedet for at blive ved med at gå rundt og skændes om, hvem der har truffet hvilke beslutninger hvornår.