Du spiser for lidt frugt og grønt

600 gram dagligt eller 6 styk om dagen, lyder de officielle anbefalinger, men det er ikke nok.

Store lagre af vinterafgrøder er gået til i den hårde frost.

Store lagre af vinterafgrøder er gået til i den hårde frost.

Faktisk er det den absolut laveste grænse, hvor der indtræffer en sundhedsfremmende effekt. Og derfor skal anbefalingerne i virkeligheden om på ca. 1 kg. frugt og grønt dagligt eller 10 stykker om dagen. Vælg grøntsager og bær I grøntsager er der mere "guf" end i frugt, med undtagelse af bær. Derfor skal størstedelen af dit indtag komme fra grøntsager og bær. Gerne 400-600 gram. Bladgrønt, rodfrugter, broccoli, kål, radiser, rosenkål, løg, hvidløg, blomkål, gulerødder, tomater, agurk, selleri, spirer. Masser af næringsstoffer og endelig noget du kan spise løs af helt uden begrænsninger. Blåbær, solbær, hindbær, jordbær osv. indeholder masser af antioxidanter som styrker din krops immunforsvar og en aktiv medspiller i kampen mod alderstegn. Ingen vej udenom Moden, økologisk frugt 200-400 gram dagligt. Æbler, bananer, kiwi, ananas, mango, papaya, citroner, appelsiner osv. osv. Vil du have en reel effekt af dine sundhedstiltag, er der ingen vej uden om alt det grønne. Til gengæld belønnes du med mere energi, større overskud, støtte ved stressede situationer, en god forbrænding, færre sygedage og en slank figur.