Trafikulykker

Dukker koster kassen

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Den første crash test dukke blev udviklet af det amerikanske flyvevåben i 1949. Dagens crash test dukker er proppet med elektronik og sensorer. Derfor også prisen på op til 1,1 mio. kroner.

De ser ikke ud af noget særligt, de dukker som bilfabrikanterne bruger til at teste, hvad der sker med passagererne, når en bil forulykker. Men de er fyldt med elektronik, og koster spidsen af en jetjager. Og en jetjager var netop, hvad der i det hele taget udviklede dukkerne. Verdens første crash test dukke hed Sierra Sam og var udviklet i 1949 til at teste kroppens reaktion på katapultsæderne i amerikanske jagerfly. Først i 1956 delte det amerikanske luftvåben deres opdagelser med bilindustrien, og i 1962 var den første dukke specielt designet til at teste påvirkningen ved et trafikuheld på banen. De dukker, der findes i dag, har dog uendelig lidt at gøre med Sierra Sam. Han var en middelsvær amerikaner, hvis eneste funktion groft sagt var at teste, om sikkerhedsbælterne kunne holde ham i sædet. I dag findes dukkerne i utallige størrelser og vægte. Hovederne er designet til at opføre sig nøjagtigt som et menneskehoved ville gøre i et uheld. Udefra ser de måske ikke særligt avancerede ud, men indvendig er de proppet med elektronik. Det skal blandt andet måle acceleration, deceleration, og hvor meget de forskellige dele af kroppen bliver påvirket i forbindelse med et uheld. Sensorer måler blandt andet hvordan deacceleration (det modsatte af acceleration) påvirker især brystkassen og hvordan vrid i kroppens forskellige dele påvirkes. Og selv om computersimuleringer i dag kan erstatte mange funktioner, spiller crash test dukkerne stadig en meget vigtig rolle i forbedret sikkerhed.