Dygtigere pædagoger kunne spare samfundsmilliarder

EMNER 6. oktober 2002 08:00

KØBENHAVN: Samfundet kunne få mere glæde af de mange milliarder, det hvert år ofrer på det sociale område, hvis pædagogerne var bedre uddannede. Og de vil gerne efteruddannes, men kun ganske få får lov til at blive det. Det viser rapporten "Videreuddannelse og efteruddannelse på det sociale område" fra Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut, som er omtalt i pædagogernes fagblad Socialpædagogen. Kun 10 procent af de menige pædagoger har en videreuddannelse svarende til den pædagogiske diplomuddannelse eller årskursus, men 50 procent af dem kunne godt tænke sig at få en ordentlig videreuddannelse. Deres arbejdsgivere, amter og kommuner, satser imidlertid ikke på kompetencegivende kurser, men foretrækker korte kurser og helst på arbejdspladsen i fælles flok. Mogens Seider, der er næstformand i Socialpædagogernes Landsforbund, SL, kalder situationen yderst alarmerende. - Den manglende videreuddannelse har den konsekvens, at socialpædagoger ikke har forudsætninger for at vurdere resultatet af deres arbejde. Samfundet bruger årligt mange milliarder på det sociale område, men pengene bliver brugt delvist i blinde, fordi der ikke samles op på den viden og ikke udvikles de redskaber, der gør socialpædagoger i stand til at evaluere deres egen praksis, siger Mogens Seider til Socialpædagogen. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...