Dyr

Dyr diesel

Ford Fusion 1,4 TDCI er et behageligt bekendtskab. Desværre er den for dyr

Lad os bare tage den vigtigste indvending mod Ford Fusion 1,4 TCDI med det samme. Den er alt for dyr. 214.999 kroner for den bil er for meget! Når det er sagt, og man for et stykke tid tillader sig at glemme prisen, så er en periode i selskab med Ford Fusion iklædt dieselteknologi en fornøjelse. Den lille 1.4 liters motor med 68 hk gør et solidt stykke arbejde. Den trækker jævnt fra lave omdrejninger og selv ved høj hastighed er der meget begrænset motorstøj og vindstøjen bliver på intet tidspunkt anmassende. Motoren er udviklet hos Citroën/Peugeot (PSA) og er identisk med dieselmotoren i Citroën C3 og 206 1,4 Hdi. Den leverer et solidt drejningsmoment med 160 Nm ved 2000 o/min. Ikke at bilen dermed er nogen sejtrækker, men til daglig kørsel og sporadiske overhalinger gør den et upåklageligt job. Det største argument for at vælge en dieselmotor er for langt de fleste mennesker, at brændstoføkonomien er i top. Og det er den hos Ford Fusion. Ved bykørsel er forbruget 19.2 km/l, mens man på landevejen får hele 25.6 kilometer ud af hver liter diesel. Gør man som de fleste, nemlig kører en blanding af by- og landevejskørsel, er forbruget 22,7 km/l. Praktisk gris med unoder Ellers er dieseludgaven af Fusion, når man ser bort fra motoren, identisk med dets benzinfætre. Det betyder, at bilen har en fin indstigningshøjde, der giver både fører og passagererne et godt udsyn. Noget som specielt ældre mennesker nok vil sætte pris på. Skal man have bagage ud og ind er læssehøjden også fin, idet den er både høj og plan, så man uden de store problemer kan skubbe flyttekasser, køleskabe og andet ind uden besvær. Designmæssig er kabinen holdt i minimalistiske former, hvor alt er udformet logisk, så man får et vist varevognspræg i bilen, der er beklædt med hård plastic på instrumentbordet. Ikke så eksklusivt, når man trods alt betaler en pæn slat penge for bilen - til gengæld er det let at gøre rent. Udstyrsmæssigt får man ikke meget for de 215.000 kroner man må hoste op med for bilen. Fjernbetjent centrallås og aircondition er ting man skal købe til som ekstraudstyr, mens det til gengæld er godt at se, at det er standard med et rat der kan justeres både i højden og i længden. På sikkerhedssiden er det lidt af en skuffelse, at bilen kun er født med fire airbags og altså ikke kan tilbyde gardinairbags. De kan købes som ekstraudstyr til 5398 kroner. Bilen er heller ikke udstyret med ESP, som også skal købes som ekstraudstyr til en pris af hele 18.000 kroner. Sammenkogt ret Fusion blev jo lanceret som intelligent blanding af det bedste fra forskellige biltyper - deraf ordet Fusion. Tilsyneladende har der været for mange kokke om fusionsretten. Projektet er nemlig kun delvist gået hen og blevet en succes, selv om der er fine elementer i bilen. Forsædet i passagersiden kan lægges ned, så fodlister, gulvtæpper og gardinstænger kan være i bilen, og bagsæderyglænet kan ligeledes lægges helt ned. Så langt så godt. Til gengæld skuffer det noget, at bagsædet ikke kan forskydes i længderetningen og, at lastrummet med et nedlagt bagsæde langt fra er plant. Faktisk forekommer der en 15 centimeter høj kant, der hvor bagsædet fældes ned og det er et irritationsmoment, idet anvendeligheden derved hæmmes, hvis man skal transportere større og længere ting. På vejen opfører Fusion sig overraskende dynamisk, når man tager bilens dimensioner i betragtning. Gearskiftet går let og uproblematisk og styretøjet er præcist. Undervognen er fint afstemt og der er ingen problemer med at forcere skarpe sving i høj hastighed. Man behøver ikke at frygte, at den høje kontruktion har betydet et farvel til Fords ry for dynamiske køreegenskaber. De er intakte og Fusion er blandt den bedst kørende mini mpv klassen. Desværre er den med det nuværende prisleje, forbeholdt de få.