Dyrere busser eller færre ruter

Regeringen vil fjerne et tilskud på 300 mio. kr. til de amtslige trafikselskaber. Taberne bliver samfundets svageste, advarer trafikforsker

Trafikpolitik 4. september 2002 08:00

NORDJYLLAND: At køre med bus bliver mindst 10 procent dyrere, hvis amterne vælger at dække regeringens planlagte besparelser ind via højere billetpriser. Eneste reelle alternativ er at sløjfe et stort antal ruter. Sådan lyder det fra en række amtslige trafikselskaber som reaktion på, at regeringen fra 2004 vil fjerne et tilskud til dem på 300 millioner kroner om året. Trafikøkonom Uffe Jacobsen advarer om, at spareiveren især vil gå ud over de svageste i samfundet. - Nedskæringen rammer personer, som er tvunget til at tage bussen, fordi de enten ikke kan køre bil eller ikke har råd til en bil. Og det er ældre, børn og fattige, siger Uffe Jacobsen. Amterne vil formentlig hente besparelserne hjem ved at kombinere højere billetpriser med at nedlægge ruter. Erfaringer fra Nordjylland i begyndelsen af 1990'erne viser, at massive prisforhøjelser skræmmer passagerne væk. - Dengang blev priserne netop hævet med 10 procent, men vi tabte så mange passagerer, at vi ikke fik ret mange flere penge i kassen, siger souschef Jens Mogensen fra Nordjyllands Trafikselskab, der står til at måtte vinke farvel til 35 millioner kroner i årlig statsstøtte, hvilket udgør 10-15 procent af selskabets samlede indtægter. I forvejen kommer en busbillet i Nordjylland til at koste tre-fire procent mere næste år. Århus Amts regionale busser mister 16,5 millioner kroner ud af en samlet indtægt på 157 millioner kroner. - Hvis pengene skal findes via takstforhøjelser, vil priserne stige godt 10 procent, hvilket formentlig vil betyde færre passagerer. Ellers bliver vi nødt til at stoppe nogle af de mindst benyttede ruter. Hvor mange kan jeg ikke sige, men det bliver et stort antal, siger kontorchef i Århus Amts trafikafdeling, Jens Erik Sørensen. Trafikminister Flemming Hansen (K) begrunder besparelserne med, at tilskuddet blev indført i 1997 for at hæve passagertallet, men at det ikke har virket. Derfor vil han i stedet bruge de 300 millioner kroner på at modernisere det slidte danske jernbanenet. - Sikke noget sludder. Den politiske begrundelse i 1997 var, at man ville gøre det billigere for de mennesker, som er nødt til at benytte kollektiv trafik, siger trafikøkonom Uffe Jacobsen. Han forventer, at prisen på en busbillet i forvejen vil stige med 10-15 procent i de kommende år, fordi det statsstøttede selskab Combus, som nu er gået neden om og hjem, tidligere pressede priserne i bund

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...