EMNER

Dystre udsigter for Femerbro

Den uofficielle tyske holdning til en forbindelse over Femer Bælt negativ, men danskerne holdes hen med snak

Tyskerne er langt fra varme på en fast forbindelse over Femer Bælt. De vil langt hellere bruge pengene på noget andet, men på officielt niveau snakker de videre med danskerne. Det fortæller det konservative medlem af forbundsdagen Wolfgang Börnsen, der er valgt i Flensborg. - Sandheden er, at der er et papir i det tyske parlament, hvor det fremgår, at eksperter i det tyske trafikministerium fraråder en forbindelse over Femer Bælt. Det er dog ikke den officielle mening. Den officielle politik er stadig at tale med danskerne, siger Wolfgang Börnsen, som har talt med flere kolleger fra regeringspartierne om det. I Tyskland diskuterer man for tiden trafikinvesteringsplan til år 2015, og der ligger forbindelsen over Femer Bælt, som et af de mindst prioriterede projekter ifølge Wolfgang Börnsen, og der er ingen planer om at rykke den frem. Nærmere tværtimod. - Regeringen vil ikke have den, så den bliver sandsynligvis udskudt og kommer ikke i gang før efter 2015, siger Wolfgang Börnsen. Den tyske trafikminister Manfred Stolpes plan er at udvikle Tyskland mod Østtyskland og Østeuropa. Derfor er der brug for masser af penge til at finansiere forbindelser over floden Oder. De skal komme ved at droppe Femerforbindelsen til Danmark. I går var der møde med mellem den tyske statssekretær i trafikministeriet og det danske trafikministeries departementschef, og på rygtebørsen forlød det, at tyskerne ville udskyde projektet. Efter mødet holdt trafikminister Flemming Hansen (K) imidlertid ihærdigt liv i sit hjertensbarn. - Det dansk-tyske undersøgelsesprogram skrider planmæssigt frem, meddeler Flemming Hansen i en pressemeddelelse. Desuden melder Flemming Hansen, at tyskerne er interesserede i den statsgaranti lånemodel, som Danmark har brugt til Storebælts- og Øresundsbroerne. Det er ifølge venstres trafikordfører, Svend Heiselberg, ellers en af de største knaster i projektet. - De er nervøse for, at forbundsstaten skal kautionere, fordi de ikke har prøvet det før, siger Svend Heiselberg. Han vil imidlertid gå meget langt for projektet, og han har på et møde med trafikministeren i mandags aftalt, at de ikke vil give op ved første tilbageslag. Om nødvendigt vil de bringe det op på statslederniveau. Det er ifølge Wolfgang Börnsen en meget god ide. - Danskerne bør officielt spørge, hvad Tyskland vil. Anders Fogh Rasmussen gå direkte til enten Gerhard Schröder eller Manfred Stolpe. Så kan man få afklaret den usikre situation om et projekt, der betyder så meget for folk både i Danmark og Slesvig. Regeringen har i deres trafikudspil afsat syv milliarder til en reserve, som hovedsageligt er tiltænkt en eventuel forbindelse over Femer Bælt. Hvis tyskerne endeligt afviser den forkætrede bro, så er de syv milliarder i spil igen, når Folketinget skal forhandle trafikinvesteringsplan til efteråret. Det kunne fremskynde andre projekter som for eksempel et ekstra motorvejsspor over Fyn. Der er dog tidligst udsigt til en endelig afklaring, når trafikministeren mødes med sin tyske kollega i december, med mindre det snart bliver hevet op på statslederniveau.