E-handel gav stor fremgang

Internettet medførte mere salg og større effektivitet.

Selv om det ikke går specielt godt i branchen for klima- og køleanlæg, øgede AB Cool i Aalborg sidste år omsætningen med 50 procent, og det bliver endnu mere i år. Forklaringen skal findes i virksomhedens hjemmeside. - Jeg tror ikke, at fremgangen var sket uden vores nethandel, for det er jo ikke sådan det ellers går i branchen, fremhæver controller Magnus Lund. Firmaet, der har 15 ansatte og som i 2003 omsatte for 11 mio. kroner, tog hul på den fagre nye elektroniske verden for tre år siden ved at gå med i et EU-støttet projekt. Det omfattede fem danske, tre tyske og tre tjekkiske firmaer, og AB Cool stillede på stort set bar bund: - Vi vidste ikke ret meget om, hvad e-handel indebar, men vi regnede med at kunne lære noget, og det var da også tilfældet. Vi fik især meget ud af, at der også var et par store firmaer med i gruppen, fordi vi så også kunne trække på deres erfaringer, fortæller Magnus Lund. Overkommeligt I første omgang startede man blødt op med markedsføring af firmaets produkter via hjemmesiden, og alene det gjorde en stor forskel: - Hvis vi skulle have været ude hos lige så mange kunder med trykte brochurer, ville det have været særdeles dyrt. Det er langt mere overkommeligt på nettet. Og siden er vi så begyndt med en egentlig web-shop, og vi udvider hele tiden vores e-handelsløsning, oplyser Magnus Lund. Forarbejde Udover muligheden for at nå ud til en bred kundeskare uden at skulle bruge store summer på markedsføring fremhæver Magnus Lund hjemmesidens fordel for firmaets sælgere: - Vi oplever, at kunderne i langt højere grad end tidligere har gjort et forarbejde, inden de ringer til os. De ved, hvad vi har at byde på, og derfor er salgsarbejdet nu mere en kvalificeret debat mellem ligeværdige partnere. Sælgerne skal ikke koncentrere sig om at præsentere virksomheden, men kan gå direkte til en faglig snak om produkterne. - Samtidig har det vist sig, at vi via nettet kommer i kontakt med større kunder, end vi ellers handler med. Det er oven i købet dem, der henvender sig. - Normalt er det jo os, der tager kontakt, og så bruger vi ofte meget tid, inden vi får fat på den rigtige person. Når kunderne selv henvender sig, går det hele langt hurtigere og mere effektivt, konstaterer Magnus Lund.