- Effekten af temadag om stress kan først måles senere

Spor 10s leder forudser, at eleverne vil få udbytte af temadag om stress HURUP: Lederen af Thisted Kommunes 10. klasse, Spor 10, Peter Andersen, er godt tilfreds med erfaringerne fra skolens temadag om emnet stress mandag. Her var eleverne og deres forældre samlet for at lære om stresshåndtering via forskellige øvelser, som stresskonsulent Nan Engel havde med sig fra København. Peter Andersen påpeger i den forbindelse, at effekten af temadagen først vil kunne måles på et senere tidspunkt. - Det er svært at måle effekten dagen efter. der skal måske gå op til to måneder, før eleverne bliver bevidste om nogen ting, siger Peter Andersen. Thisted Dagblad har bedt eleverne Nicolaj Vegeberg Christensen og Kristina Nørgaard Jensen om at fortælle om deres udbytte fra temadagen. - For mig er stress ikke noget problem i hverdagen, ikke som sådan. Der er mange, der har stress og det påvirker mig vel på en eller anden måde, men jeg har aldrig oplevet, at nogen af mine venner eller bekendte, i min alder, har haft problemer med stress, i hvert fald ikke hvad jeg ved af, siger Nicolaj Vegeberg Christensen, der ikke lægger skjul på, at han ikke føler, at dagen har givet ham det store udbytte. - Noget af det var spændene, men resten af det, synes jeg, at jeg har hørt før. Nogle af øvelserne var sjove, men jeg har svært ved at tro, at man får super meget ud af f.eks. at råbe ¿Jaaa¿ eller at gå nogle skridt på gulvet, for at få følelsen af, at have nået sit mål, siger han. Kristina Nørgaard Jensen derimod synes at have fået lidt mere ud af seancen mandag eftermiddag. Hun fremhæver blandt andet ¿roserunden¿, hvor eleverne på skift skulle sige ¿noget godt¿ om hinanden. - Den øvelse var rigtig god, og man fik fortalt noget godt om nogle personer man ellers ikke ville have gjort, siger Kristina Nørgaard Jensen, der dog endnu ikke har fundet noget ved foredraget, som hun personligt kan bruge til noget. Men det skal nok komme, tror skoleleder Peter Andersen der på den måde regner med, at stressrelateret undervisning også fremover vil være en fast del af undervisningsplanen for Spor 10. @Byli.9.special.bund:Af Carsten Hougaard carsten.hougaard@nordjyske.dk