Efter konkurs: Aktionærerne i Østjydsk Bank mødtes

Torsdag aften fik omkring 100 aktionærer i den nu krakkede Østjydsk Bank lejlighed til at stille spørgsmål til sidste uges konkursbegæring

Line Lykkegaard Skou
Torsdag aften fik omkring 100 aktionærer i den nu krakkede Østjydsk Bank lejlighed til at stille spørgsmål til sidste uges konkursbegæring. Foto Claus Søndberg
Konkurs 1. marts 2018 20:01

MARIAGER: Torsdag aften var aktionærerne i den nu krakkede Østjydsk Bank indbudt til informationsmøde i hallen ved Mariager Efterskole.

Det var dog kun omkring 100 af de lidt over 10.000 småaktionærer i banken, der mødte op i hallen.

Sparekassen Vendsyssel har siden overtaget de 14.000 kunder og 70 medarbejdere.

På det omkring 40 minutter lange møde torsdag aften var der lagt op til, at bestyrelsen forklarede baggrunden for konkursbegæring samt hvorfor det ikke lykkedes at finde en løsning, hvor aktionærerne, der tilsammen har tabt omkring 60 millioner kroner, blev tilgodeset.

Line Lykkegaard Skou
Foto: Claus Søndberg

Mødet var lukket for alle andre end aktionærer og bestyrelse.

NORDJYSKE nåede dog at fange et par af aktionærerne på vej til møde.

Langt de fleste af dem havde affundet sig med situationen.

- Når nu det ikke kunne være anderledes, så var det her nok den bedste løsning. Så har vi fortsat en bank i Mariager, sagde Grete Møller fra Fladbjerg ved Mariager, der sammen med sin mand Anders Møller købte 50 aktier i slutningen af 1960’erne.

- Ja, vi har da tabt noget i årenes løb, men vi skal nok klare os, sagde hun.

Line Lykkegaard Skou
Foto: Claus Søndberg

Aktionær Jens Yde fra Mariager mener, at både bestyrelse og repræsentantskab har gjort et stort stykke arbejde for at føre bankens aktiver videre.

- Jeg synes, Finanstilsynet har været lidt hårde ved banken. Hver gang de begyndte at få lidt styr på det, kom de og sagde, at nu skal I nedskrive igen, sagde han.

Direktør i Østjysk Bank, Max Hovedskov, beskriver mødet som "stille og roligt og uden dramatik".

- Der kommer selvfølgelig nogle spørgsmål til, hvorfor det gik, som det gik. Men der var trods alt en forståelse for situationen. Men jeg skal være den første til at beklage - også i aften. Det er aldrig behageligt at miste penge. Men vi er glade for løsningen, hvor vi får mulighed for at blive hos kunderne. Jeg tror også, det er godt for lokalsamfundet, at vi nu er i sikker havn, sagde Max Hovedskov efter mødet.

Line Lykkegaard Skou
Foto: Claus Søndberg

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...