Efterskoler er meget mere end kun karakterer

Efterskolerne uddanner deres elever til livet

BÆLUM/REBILD:Efterskolerne i Skørping Kommune ved godt, hvorfor de halter bagefter de kommunale skoler, når snakken kommer ind på karaktererne fra Folkeskolens afgangseksamen. Men forstanderne på Østhimmerlands Efterskole og Rebild Efterskole mener ikke, man skal fokusere så på meget på tallene. Peter Overgaard er forstander på Østhimmerlands Efterskole i Bælum. Hans umiddelbare kommentar til skolens gennemsnit er, at det ikke ser så godt ud, men han føler, at eleverne alligevel bliver fagligt meget bedre i 9. klasse. - Mit indtryk er, at det faglige niveau hæves ganske betydeligt, og at vi laver en rigtig god undervisning. Han forklarer, at skolen har grønlandske elever, som er fagligt bagud i forhold til deres danske kammerater, og at de derfor naturligt trækker gennemsnittet ned. Tallene omfatter også 10. klasse-elever, der i stedet for at tage Folkeskolens udvidede afgangsprøve endnu engang tager 9. klasse-eksamen. Dårlige forudsætninger Omtrent samme besked kommer fra forstander Allan Schrøder fra Rebild Efterskole. Hans skole ligger på en plads som nummer 1445 ud af landets 1489 skoler. - Det handler i bund og grund om, at de har dårlige forudsætninger, når de kommer til os. For nogle er det første gang, de skal præstere et ordentlig stykke skolearbejde, og det har de enormt svært ved. Vilkårene er, at vi kun har haft dem i et enkelt år, og det kan skifte meget fra år til år, siger han. Han mener ikke, at karaktererne kan bruges til at måle om, hvorvidt en skole er god eller dårlig. - Det er skidt at sammenligne karakterer. Det siger i hvert fald ikke ret meget om vores skole. Allan Schrøder siger, at skolen sagtens kan målrette undervisningen, så eleverne lærer at score høje karakterer til eksamen, men det vil indebære, at de ikke lærer andet på efterskolen. Det sociale liv Begge forstandere er nemlig enige om, at en efterskole er meget mere end kun karakterer. - Mange forældre fokuserer på den personlige modning og udvikling, siger Peter Overgaard fra Østhimmerlands Ungdomsskole. Han forklarer, at det kan være dyrt at sende børn på efterskole, og hvis ikke forældrene mente, at børnene ville få noget ud af skoleåret, ville de heller ikke sende dem af sted. Hos Rebild Efterskole er en del af skoletimerne baseret på projektarbejde, og udover den faglige undervisning satser skolen også meget på de sociale aspekter. - Vi uddanner dem til livet, og vi har dem jo 24 timer i døgnet, siger Allan Schrøder.