Detailhandel

Egne mærker sælger

Det er en sikker sællert, når supermarkederne sætter deres eget mærke på dagligvarer som papir, dyremad, juice, krydderier og kaffe

Butikskædernes egne labels på dagligvarer er en stor succes. Hver fjerde vare, der ryger i indkøbsvognen, er denne type. Foto: Kim Dahl Hansen

Butikskædernes egne labels på dagligvarer er en stor succes. Hver fjerde vare, der ryger i indkøbsvognen, er denne type. Foto: Kim Dahl Hansen

KØBENHAVN:Salget af dagligvarer, der sælges under supermarkedernes egne mærker, er på fem år steget med 16 procent. Og det vil fortsat stige, spår eksperter i Landbrugsraadets magasin FoodCulture mandag. - Private label-varer har haft en markant fremgang over de sidste fem år. I dag er mere end hver fjerde vare, der sælges, af denne type. Især varer som køkkenrulle, toiletpapir, dyremad, juice, krydderier og kaffe storsælger under supermarkedernes egne mærker, siger chefkonsulent i Landbrugsraadet, Klaus Jørgensen. Markedsandelen for private label i Danmark er på 26 pct., og meget taler for, at den fortsat vil stige. - Ser vi på de lande, vi normalt sammenligner os med, er andelen af varer solgt under private label langt større end herhjemme. I England er det 43 pct. af varerne på supermarkedernes hylder, og i Tyskland er tallet 39 pct., siger Klaus Jørgensen til Foodculture og fortsætter: - Fordelen for detailhandlen er, at de kan udskifte producenten af en vare uden at udskifte emballagen. Samtidig behøver et private label produkt ikke være af dårlig kvalitet. Faktisk får forbrugerne ofte varer af en kvalitet, der matcher et mærkeprodukt, men til en billigere penge. Hos supermarkedskæden Coop regner de med, at salget af private label i år vil stige med 20 pct. fordelt på de tre private labelserier: X-tra, Coop og Änglamark. - Med X-tra ønsker vi at give vores kunder et godt alternativ til discount. Når økonomien strammer til, som den jo gør mange steder lige nu, vil mange typisk flytte deres indkøb til discountbutikker. Men ved at tilbyde både det brede udvalg og muligheden for at vælge discount kan vi holde kunderne hos os, forklarer Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen. Han tror også på vækst i kædens Änglamark-serie, der samler de private label-produkter, som tidligere hed 'Minirisk', 'Bluecare' og 'Natura'. - Änglamark er en 'omtanke'-serie, der er udviklet til at møde den stigende bevidsthed hos de danske forbrugere. Mange ønsker at undgå tilsætningsstoffer både i deres mad og i shampoo, cremer og vaskepulver. Hos Coop har vi et ønske om at være førende inden for dansk dagligvarehandel, når det gælder ansvarlighed, og det harmonerer godt med, at vi er store på denne her type produkter, mener Jens Juul Nielsen./ritzau/