København

Eksamens-opgaverer for svære

KØBENHAVN:At bede elever i 9. klasse beskrive »de miljømæssige konsekvenser af Kinas økonomiske udvikling indenfor de næste 10 år« samt lave deres »egen begrundede prioritering af de fem vigtigste problemområder i verdenssamfundet« på baggrund af et omfattende bilagsmateriale er simpelthen for svært. Opgaven er ellers hentet ud af de prøvevejledninger, som Undervisningsministeriet har udarbejdet til landets folkeskolelærere for at forberede dem på forårets skriftlige eksaminer i samfundsfag, skriver Berlingske Tidende. Men nu protesterer landets lærere i samfundsfag og historie, og det har fået Undervisningsministeriet til at arbejde på højtryk for at lave lettere opgaver. - Det er dejligt, at fagene nu bliver prøvefag, men opgaverne er skudt langt over målet. De ligger på gymnasialt niveau, og det vil gå helt galt til eksamen, siger Sten Larsen, lektor på N. Zahles Seminarium i København og tidligere fagkonsulent i Undervisningsministeriet.