Ekspansiv vognmand kræver mere plads

Hjortdal Specialtransport er vokset fra en lastvogn i 1982 til nu 35 trækkere og 42 trailere

FJERRITSLEV:Det kører godt for Hjortdal Specialtransport ved 51-årige Frank Nørager. Siden etableringen i 1982, da Frank Nørager overtog en lastvogn fra faderens vogmandsforretning, er virksomheden vokset til i dag at råde over 35 trækkere samt 42 trailere og blokvogne. Desuden råder firmaet over fire ledsagerbiler, der følger specialtransporterne. En fortsat udvikling kræver nu mere plads til de mange vogntog. Vogmandsfirmaet kan ikke længere være på den 4800 kvm store grund på Fabriksvej. Derfor vil Frank Nørager købe yderligere 10.000 kvm ved Fabriksvej, men ikke direkte ved det nuværende areal. Sælger er Fjerritslev Kommune, og handelen er godkendt af teknik- og Miljøudvalget. - Udviklingen tog for alvor fat for fire år siden. Dengang havde jeg 10 trækkere. Vindmølleproducenten Vestas valgte at samle transporten af møller og vinger på kun to vognmænd, og jeg var den ene, fortæller Frank Nørager. Tidligere havde Vestas fordelt kørselsopgaverne på 15 vognmænd. Foruden Hjortdal Specialtransport gik opgaven til en vognmand i Give. Ekspansion For 14 dage siden overtog Frank Nørager en vognmandsvirksomhed i Tønder med otte trækkere, og han har netop modtaget tre helt nye specialbyggede trækkere. - Der er et halvt års leveringtid på en ny trækker. Det er ikke hyldevarer, jeg har behov for. De specialbygges til de opgaver, som jeg er markedsfører firmaet med. Mange af mine vogne er godkendt med 150 ton trækkraft. Tilsvarende kan det tage op til 10 måneder at få specialbygget en trailer til mit behov. - Jeg er netop ved at etablere en specialtransportvirksomed i Polen sammen med min svoger, der har været vognmand i Gorzow i 16 år. Baggrunden for at etableringen i Polen er, at Vestas nu også producerer vindmøller dernede. Det kræver specialtilladelser til at køre indenrigstransport i Polen, og tilladelsen gælder kun for et projekt. - Det har givet problemer, hvis et enkelt projekt trækker ud, og tilladelsen udløber. Derfor stifter vi det nye selskab, der i første omgang skal råde over fire trækkere med tilhørende trailere. Frank Nørager håbede, det ville være lettere at udføre transportopgaver i Polen, når landet kom med i EU. - Men sådan gik det ikke. Jeg har udsigt til forholdsvis megen kørsel for Vestas i Polen, så det er bedst at have en fod indenfor døren dernede. Ekstra personale Det kræver ekstra personale at udvide virksomheden.Til de mange ny og overtagne trækkere skal der efter ferien bruges ekstra 15 chauffører. Seks er allerede ansatte, og flere er skrevet op til et job. - Et nyt arbejdsdirektiv fortæller, at en chauffør maksimalt må arbejde 48 timer i gennemsnit om ugen over en seks ugers periode. Heri er indregnet ventetid. Disse nye regler vil kræve andre seks-syv ekstra chauffører for at holde vognparken kørende.