Ekspert: Færre SFO-timer kan være en styrke

Hvis skolereformen bliver udført efter hensigten kan færre timer i SFO'en være en fordel, siger ekspert.

Mere undervisning og mindre leg med gynger, sand og kortspil i SFO'en. Det bliver konsekvensen af den folkeskolereform, der træder i kraft efter sommerferien.

Men de færre legetimer er ikke entydig dårligt. Det kommer an på, hvordan reformen tilrettelægges lokalt, og hvis den bliver realiseret efter intentionen, ser Per Fibæk Laursen, professor i pædagogik ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, det som en god ting.

- Det betyder, at alle elever kommer til at deltage. Det er jo ikke alle elever, der har gået i SFO’en. Så det bliver mere integreret og kommer til at omfatte alle elever. Det ser jeg som en styrke, siger han og fortsætter:

- Det er først og fremmest et spørgsmål om, at nogle timer og aktiviteter, der tidligere har stået SFO på, kommer der nu til at stå skole på.

Adjunkt i pædagogisk psykologi ved Syddansk Universitet, Anja Hvidtfeldt Stanek, mener, at det er vanskeligt at sige, om de færre timer er en god eller dårlig ting. Men hun er enig i, at det afhænger af, hvordan skolerne og pædagogerne udnytter tiden fremover.

- Det er relevant at forholde sig til, hvilken rolle SFO'en typisk har mulighed for at udspille i børns liv. SFO'en handler om det rum, hvor børn har fri i et professionelt rum. De kan øve sig i at vælge selv og øve sig i det sociale liv sammen med andre, samtidig med at der er professionelle på sidelinjen, der kan træde til og hjælpe dem. Den ene konsekvens er så, at det får de mindre tid til, siger hun.

Svendborg Kommune indførte sidste år den længere skoledag, og det kan mærkes i SFO'en på Skårup Skole, fortæller SFO-leder Aase Bødker.

- Rent pædagogisk har det haft en betydning. De aktiviteter, som vi kan tilbyde, og de ting vi i de hele taget kan gøre med børnene, er blevet begrænset rigtig meget af det, siger hun.

- Tidligere er vi taget på udflugter, i svømmehallen og den slags ting. Det er helt væk nu.

Der er imidlertid kommet meget fokus på de timer, der er i SFO'en, og alle pædagogerne har fået timer i undervisningen. Men Aase Bødker er ikke entydig glad for de færre timer.

- Det er lidt ærgerligt. Og jeg synes ikke, vi har formået at få tingene til hænge sammen som en helhed endnu, siger Aase Bødker, der har været SFO-leder siden 1985.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.