Medievirksomhed

Ekspert: Gratisaviser dækker intet behov

Mediehuse handler ud fra, hvad andre gør, og det kan blive dyrt, mener samfundsforsker

NORDJYLLAND:I går fik aalborgenserne endnu en gratisavis. Det er 24timer, som udgives af JP/Politikens Hus, der nu tager konkurrencen op med NORDJYSKE Mediers husstandsomdelte Centrum Aften. 24timer bliver omdelt i 500.000 eksemplarer i syv af Danmarks største byer, og udgiveren forventer et samlet læsertal på omkring to millioner. Avisen lander i postkassen, og nogle eksemplarer bliver uddelt i centrum af byerne. Men de mange husstandsomdelte gratisaviser kan vise sig at være en fejldisposition. Og dermed en dyr fornøjelse for mediehusene. Det mener Johannes Andersen, lektor og samfundsforsker fra Aalborg Universitet: - Jeg tror ikke, de husstandsomdelte gratisaviser dækker et ret stort behov hos læserne. Det er der to grunde til: Hvis man i forvejen holder avis, så har man valgt, hvad man vil læse. Har man ikke avis, tyder det på, at man vælger at få sine nyheder fra tv og radio. Medier, hvor man kan lave noget andet, mens man bliver opdateret. Johannes Andersen mener, at trafikaviserne, som man snupper i bussen eller på banegården, i højere grad end de hussatandsomdelte gratisaviser dækker et reelt behov. - Trafikaviserne opfylder et konkret behov. Man bliver underholdt, mens man er undervejs. Sådan er det ikke med aviserne i postkassen. De skal konkurrere med folks fritid, og det bliver svært, vurderer Johannes Andersen. Grundlæggende mener han, at mediehusene har handlet i noget nær panik. - De har handlet efter, hvad de andre gør, og ikke ud fra egne interesser. Det kan blive dyrt, og den afgørende faktor kan blive, hvem af dem, der har flest penge med ind i projektet, spår Johannes Andersen.