Ekspert: Kulturhuse mister pusten

Publikum mister interessen for, hvis der satses for ensidigt på Musikkens Hus og symfoniorkesret.

Musikkens Hus årlige driftsomkostninger ligger på 10 millioner, mens symfoniorkesterets ligger på 24 millioner. Ifølge en ekspert er det en ensidig måde at bruge kulturpenge på. Illustration

Musikkens Hus årlige driftsomkostninger ligger på 10 millioner, mens symfoniorkesterets ligger på 24 millioner. Ifølge en ekspert er det en ensidig måde at bruge kulturpenge på. Illustration

En tredjedel af det samlede årlige kulturbudget i Aalborg skal bruges på driftsomkostninger til symfoniorkestret og Musikkens Hus. Musikkens Hus årlige driftsomkostninger ligger på 10 millioner, mens symfoniorkesterets ligger på 24 millioner. Tilsammen bliver det til 34 millioner, som hvert år vil være bundet til Musikkens Hus, og dem som skal spiller derinde. Ifølge Lasse Andersson fra Aalborg Universitet er det en ensidig måde at bruge kulturpengene på. - Hvis man gerne vil være en by, som har et bredt kulturudbud, og hvis man ser på, hvor meget 34 millioner er ud af det samlede budget, så er det meget at bruge på symfonisk musik, siger Lasse Andersson. Nyt indhold Han blev i efteråret blev færdig med en afhandling, hvor han blandt andet ser nærmere på kulturhuse i Danmark. Her er en af pointerne, at når der bygges kulturhuse i Danmark som eksempelvis Musikkens Hus i Aalborg og Skuespilhuset i København, så mister publikum interessen for kulturhusenes udbud når der er gået et par år. Derfor er det vigtigt, at der hele tiden udvikles nyt indhold. Lasse Andersson er uddannet arkitekt, og har ikke noget imod hverken Musikkens Hus eller symfoniorkestret, men han problematiserer den måde hvorpå man bruger kulturpengene i Aalborg Kommune. - Jeg synes, at det er en vigtig opgave for Real Danica og kommunen, at sikre det smukke hus og indholdet, men også at det ikke sker på bekostning af andre kunstformer. Når man bygger en ny stor institution op, så kan det ikke undgåes at det skygger for noget andet, siger Lasse Andersson. Stor opbakning Ifølge kulturrådmand Anne Dorte Krog skal man dog ikke frygte, at andre kunstformer bliver overset. - Vi satser ikke ensidigt på symfoni eller noget eksperimentelt, og det er det, der gør, at tingene kan udvikle sig, siger Anne Dorte Krog. Derfor tror Anne Dorte Krog heller ikke, at der bliver noget problem med, at tiltrække publikum til musikhuset efter, den første hype har lagt sige. - Jeg tror virkelig på, at der er så meget opbakning kunstnerisk og publikumsmæssigt, at det skal nok blive en succes, siger hun.