EMNER

Ekspert: - Vi er ikke ligeglade med prisen

Danskerne elsker mobilens magt til at fælle smagsdomme

NORDJYLLAND:Danskernes bekvemmelighed og ønske om at være smagsdommere er et par af årsagerne til den stadig stigende deltagelse i sms-afstemninger på tv. Det mener ekspert i mobiltelefon- og sms-kultur ved Aalborg Universitet, Tem Frank Andersen. - Vi bedømmer hele tiden hinanden, og derfor er det naturligt for de fleste danskere også at bedømme deltagerne i et tv-program, siger han. Også det Tem Frank Andersen kalder en lystgevinst spiller ind, når fingrene bevæger sig på mobilen, mens deltagerne på tv venter på dommen. - Det giver en fornemmelse af, at jeg som seer kan være med til at afgøre noget. Jeg kan gøre min forbrugerret gældende.Tidligere var det dommere, der efter nogle kriterier bedømte deltagerne. Nu er vi blevet dommere hjemme i stuerne. Vi er blevet eksperter, og sidder med magten til at sende nogle hjem og andre videre, mener Tem Frank Andersen. Før mobiltelefonens tid krævede det en oprigning til tv-stationen, eller et postkort, hvis man som seer ville deltage i en afstemning eller en konkurrence. Men ifølge Tem Frank Andersen har medierne arbejdet målrettet mod, at gøre selve mediet til markedspladsen. Det sker i takt med at samfundet har udviklet sig fra et massesamfund til et individsamfund, hvor den enkelte borgers smag og mening tæller. Det er folk ude i stuerne meget bevidste om, og sms gør det nemt og bekvemt at deltage i f.eks. afstemninger på tv. Medierne er altså blevet en markedsplads, og på en markedsplads skal der tjenes penge. Det bliver der så, for sms-taksterne er meget højere end den omkostning, der er forbundet med at administrere sms-afstemningerne. Et forhold som Tem Frank Andersen mener, at danskerne er fuldt bevidste om. - Vi er ikke ligeglade med prisen. Erfaringer viser, at vi er bevidste om de høje priser, men når vi er i øjeblikket, glider det økonomiske i baggrunden, siger Tem Frank Andersen og sammenligner med dankortet. - Det er en "skjult" betaling. Vi skal ikke fysisk have pengene op ad lommen, og det gør det lettere at fortrænge konsekvensen, siger han. Tem Frank Andersen mener, at interaktivt tv, hvor seerne har indflydelse på de enkelte programmer, er kommet for at blive. Men ligesom et pendul svinger interessen på et tidspunkt. - Til sidst bliver der så meget af det her, at vi ikke gider tage stilling længere. Der kommer et tidspunkt, hvor vi ønsker eksperterne tilbage.