Aalborg

Eksplosiv søgning til vækstprogram

Nordjyske virksomheder ivrige efter at styrke sig under krisen

Direktør hos Krone Vinduer Kaj Bundgaard, her med Kjeld Larsen, har i samarbejde med Væksthus Nordjylland valgt en offensiv strategi under krisen. Foto: Hans Ravn

Direktør hos Krone Vinduer Kaj Bundgaard, her med Kjeld Larsen, har i samarbejde med Væksthus Nordjylland valgt en offensiv strategi under krisen. Foto: Hans Ravn

Væksthus Nordjylland er siden nytår blevet bestormet med henvendelser fra nordjyske virksomheder, der gerne vil deltage i det store vækstprogram "Flere Virksomheder i Vækst." Programmet skulle efter planen køre frem til medio 2011, men allerede inden udgangen af 2009 må væksthuset melde udsolgt inden for de mest populære indsatsområder, oplyser projektleder Heidi Stubberup. "Flere Virksomheder i Vækst" blev søsat i juni sidste år og er med et samlet EU-tilskud på 56 millioner kroner det største vækstprogram i Danmark nogensinde. Formålet er at skabe vækst hos små og mellemstore virksomheder i Region Nordjylland, og hensigten er at hjælpe cirka 200 nordjyske virksomheder over en periode på tre år. Men med det nuværende tempo vil alle mål være nået inden for det næste halve år: - Programmet er inddelt i fire indsatsområder, og de to mest populære, "Kompetenceudvikling af medarbejdere" og "Chef til leje", har allerede nu anvendt over halvdelen af budgettet, vurderer Heidi Stubberup. Indgangen til programmet går direkte via et af de 11 nordjyske kommuners erhvervskontorer eller erhvervsråd, og hos blandt andre Mariagerfjord Erhvervsråd bekræftes den eksplosive vækst i antallet af henvendelser: - Efterspørgslen efter råd og vejledning er højere end nogensinde, og vi er glade for, at vi qua "Flere Virksomheder i Vækst" har muligheden for at hjælpe virksomhederne på rette vej. Det er netop nu, at vi skal være klar til at understøtte de nordjyske virksomheder, der har potentiale til vækst og potentiale til at komme styrket igennem krisen, siger erhvervsdirektør i Mariagerfjord Erhvervsråd Torben Ladefoged. Krone Vinduer i Harken er en af de virksomheder, der har fået hjælp via programmet. Virksomheden producerer døre og vinduer og er som alle andre inden for byggebranchen ramt af afmatning og svigtende ordreindgang. Men i stedet for at fyre medarbejdere og skrue ned for produktionen valgte Krone Vinduer at få hjælp til at sammensætte en ny salgsstrategi. Resultatet blev, at firmaet nu har ansat en erfaren salgsmedarbejder til at styrke salget på Sjælland samt en eksportmedarbejder, der skal afdække mulighederne for eksport af Krone Vinduers produkter til udlandet. Direktør Kaj Bundgaard fra Krone Vinduer er godt tilfreds med udbyttet: - De seneste år har det ikke været særlig nødvendigt med opsøgende salg for at bevare ordrebøgerne fulde, men nu har tingene som bekendt ændret sig, og i stedet for at sidde og vente på at tingene bliver bedre, har vi i samarbejde med Væksthuset Nordjylland valgt en offensiv strategi, fortsætter han.