EMNER

Eksporten er endnu ikke tabt

Virksomheder bør holde tæt og afdæmpet kontakt til deres arabiske partnere

AALBORG:Slaget er ikke tabt. Eksporten til de arabiske lande, hvis befolkninger lige nu reagerer så voldsomt mod danske varer, kan forholdsvis hurtigt bringes på ret køl igen. Det vurderer eksportrådgiver Jørgen Pagh fra Erhvervscenter Nordjylland. Men han understreger, at der skal handles hurtigt og afdæmpet: - De danske virksomheder bør holde tæt og daglig kontakt med deres kunder og partnere i de berørte lande og pleje det gode forhold. Man skal huske, at de jo ikke er blevet uvenner. De kender hinanden, er på fornavn med hinanden og har samme mål. - Men det gælder om at være afdæmpet og ikke provokere, siger Jørgen Pagh. Efter hans opfattelse bunder den nuværende ophidsede situation i, at vi kender for lidt til forholdene i de arabiske lande: - Både Jyllands-Posten, regeringen og mange andre er alt for lidt opmærksomme på, at i disse lande er religion, politik, kultur og forretning ikke adskilte størrelser, men derimod tæt sammenhængende. - Men netop derfor behøver det ikke gå som herhjemme med den franske vin, der efter danske forbrugeres boykot tabte markedsandele i årevis. Hvis tingene gribes rigtigt an, også fra politisk hold, kan situationen forholdsvis hurtigt rettes op igen, siger Jørgen Pagh. Danmarks Eksportråd ønsker ikke at forholde sig til Jørgen Paghs opfattelse, men administrerende direktør Nils Dorin Jacobsen fra en af de direkte berørte nordjyske virksomheder, Emborg Foods i Svenstrup, er i vid udstrækning enig med ham: - Det er bestemt ikke umuligt at rette op på situationen. Men der er sket en skade, og det bliver et stort arbejde at komme tilbage på markedet, siger han.