Eksporter den gamle kasse

Staten giver en stor del af registreringsafgiften retur, hvis man eksporter den brugte bil til udlandet. Den kan være en god forretning

Det plejer, at være bilejerne, der bliver rippet af staten, som jo forlanger verdens højeste afgifter på biler. Men sidste år kostede det staten 65 millioner kroner at refundere en del af registreringsafgiften på brugte biler. Siden 2002 har man nemlig kunnet få registreringsafgiften retur, når man eksporterer en brugt bil. Og det er blevet populært. Alene i 2004 blev der refunderet afgift på 4569 brugte biler, som blev sendt ud af landet. Det er især ældre biler, der nærmest er værdiløse herhjemme, varevogne og prestigebiler, som det kan betale sig at eksportere. Det fortæller Bilmagasinet i seneste nummer, hvor man gennemgår, det der ligner en afgiftsfidus. Penge fra staten Ideen er, at den brugte bil vurderes på samme måde, som hvis man køber en brugt bil i udlandet. Men i stedet for at betale afgift, får man den allerede betalte afgift tilbage. Minus et ekspeditionsgebyr på 15 procent. Dermed kan man få penge retur af staten af en bil, der i realiteten ikke er noget værd. Som i Bilmagasinets eksempel: En ung mand har en Citroën ZX fra 1995, der er så rusten af den er værdiløs. I stedet for at ofre 10.000 kroner på at lave rustarbejde, får ejeren en forhåndsvurdering af, hvor meget registreringsafgift, der kan betales tilbage på bilen. Det beløb er 15.000 kroner. Han henvender sig til et firma, der sender bilen videre til den tredje verden. Han får ikke noget for selve bilen, men staten giver ham altså en check på 15.000 kroner. Luksusbiler, som ingen vil købe på grund af firmabilbeskatningen og superbiler, der er dyre at forsikre, er også blandt de vogntyper, hvor det kan være en fordel at eksportere bilen. Bilmagasinet påpeger, at det ofte er danske forhandlere, der står for trafikken. Veteran-fidus En anden fidus er, at man kan eksportere sin gamle veteranbil, lige inden den bliver 35 år. Derefter importerer man den igen, når den er blevet 35 år. Der skal godt nok betales ny afgift, når bilen hjemtages igen, men kun den lave veteran-sats, som udgør 40 procent af nybilsværdien. Er bilen først over 35 år er det ingen afgiftsrefusion fra ToldSkat. Bladet slutter af med, at advare mod, at sælge bilen uden korrekt dokumentation. Det kræver ToldSkat nemlig for at hoste op med pengene. Ellers er både bil og penge tabt for dig.