Eksportlastbiler er rullende fæstninger

Røverier 28. februar 2003 07:00

København, tirsdag /ritzau/ Grafik følger - - - - - - - Gasalarmer og satellitbaseret pejleudstyr bliver mere og mere udbredt i danske lastbiler på langfart. Hver 10. eksportchauffør har en avanceret alarm i deres lastbil, der udvikler sig til højteknologiske fæstninger på hjul. Den omfattende sikring af de rullende arbejdspladser kommer som en reaktion på det stigende antal overfald på chauffører og deres last i hele Europa. Siden 1981 er antallet af overfald på eksportchauffører steget fra tre til 55 overfald om året ifølge danske vognmænds organisation, Dansk Transport og Logistik (DTL). Senest blev en lastbilchauffør fra Fyn tirsdag udsat for røveri nord for Napoli i Italien, hvor han blev overfaldet i sit førerhus, da to mænd bankede bilens sideruder ind. Chaufføren blev kastet ud af førerhuset, og røverne stjal lasten af fisk. Men for første gang lykkedes det at opklare et røveri mod en dansk fisketransport i Italien. Lastvognen havde satellitovervågning installeret, og i samarbejde med det lokale politi i Napoli fandt man senere tirsdag frem til både last og bil. Chaufføren er nu indlagt på et hospital i Napoli. For 14 dage siden blev en anden fynsk chauffør overfaldet i Italien med en gaspistol. Arbejdsministeriet tog initiativ til den første undersøgelse blandt danske eksportchauffører for at finde ud af deres risiko for overfald på Europas veje. 1834 chauffører deltog i undersøgelsen. Af dem havde 276 langturschauffører oplevet overfald på arbejdet i en periode på 30 år. Kurven har de seneste år fået et gevaldigt knæk opad, så der nu er cirka 50 overfald om året på danske eksportchauffører. Hver tredje af de rapporterede overfald i undersøgelsen skete ved hjælp af en usynlig gas, som siver ind i chaufførens kabine og bedøver ham, så røverne uhindret kan få deres lange fingre i lastbilens værdier. Trusler med vold eller voldelige overfald ligger lige efter i statistikken. Men ved hjælp af moderne teknologi kan lastbilerne sikres, så uventede gæster ikke bydes velkomne med kaffe, men med en brølende tyverialarm. Flere firmaer, bl.a. Falck, har udviklet sensorer, der reagerer højlydt på gas i kabinen. Det mest moderne på markedet lige nu er systemet Eurowatch, der i Danmark udbydes af Dansk Autohjælp A/S. Det baserer sin hurtige hjælp på kommunikation. Når en lastbil stjæles på vej gennem et land i Europa, for eksempel Spanien, behøver den omtumlede chauffør ikke prøve at forklare sig til det lokale politi. Han ringer i stedet hjem til Eurowatch i Danmark med alle oplysninger. Eurowatch i Danmark tager kontakt til Eurowatch i overfaldslandet, hvor det lokale politi bliver kontaktet på deres modersmål. Via Eurowatchs centrale internetside og et password får politiet desuden alle Eurowatchs oplysninger. Her kan politiet også hele tiden se lastbilens position, som lastbilens GPS-udstyr løbende opdaterer. GPS betyder Global Positioning System. Systemet kan med stor nøjagtighed fastslå, hvor en bil befinder sig, da udstyr i bilen med jævne mellemrum sender signal til en satellit. Satellitten sammenholder bilens signal med andre pejlepunkter på jorden og kan derefter fastslå bilens nøjagtige position. Flere forsikringsfirmaer forlanger sikring af vognene med f.eks. GPS-udstyr, så en stjålen last kan findes igen via satellitovervågning af lastbilens position. Michael Svane er administrerende direktør i DTL. Han er glad for de mange muligheder for teknologisk sikring af lastbilerne, lasten og chaufføren. - Der er ingen tvivl om, at der er stadig flere overfald. Til gengæld er der også mere fokus på området, siger Michael Svane med henvisning til, at de grimme tal for overfald fik det danske EU-formandskab til at sætte problemet på formandskabets dagsorden. Det resulterede i en resolution om at gøre noget ved sikkerheden på Europas motorveje. Men selv om politikerne er opmærksomme på problemet, og lastbilen bliver et rullende fort, skal chaufførerne ikke læne sig tilbage i førersædet og slappe af. - Vi tuder vores medlemmers ører fulde om, at de skal tænke sig om, når de planlægger deres rute. Det er for eksempel vigtigt at overnatte på sikrede, oplyste parkeringspladser og ikke sove alene på en øde rasteplads. Men chaufføren skal også tænke sig om, når han forlader lastbilen, så han ikke går rundt med en stor tegnedreng, der stikker op af lommen, på vej til sin aftensmad, siger Michael Svane, administrerende direktør i DTL. I foråret begynder en oplysningskampagne fra Det Kriminalpræventive Råd til eksportchaufførerne med oplysning om, hvad de selv kan gøre for deres sikkerhed. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...