EMNER

Ekstra aftenvagt i demensafsnit

Klager over uheldige episoder i Oasen har fået kommunen til at reagere

Tryghed: Nu er der kommet en ekstra vagt på i aftentimerne i demensafsnittet Oasen. En række pårørende har klaget over at en vagt blev flyttet væk fra området i november, og kommunen har lyttet til klagerne. modelfoto: bente poder

Tryghed: Nu er der kommet en ekstra vagt på i aftentimerne i demensafsnittet Oasen. En række pårørende har klaget over at en vagt blev flyttet væk fra området i november, og kommunen har lyttet til klagerne. modelfoto: bente poder

FJERRITSLEV:Nu er der blevet ansat en ekstra aftenvagt i demensafsnittet Oasen på Solgården i Fjerritslev, så der nu er to faste vagter på om aftenen. Det sker efter at en stribe pårørende til demente beboere har klaget til Fjerritslev Kommune over forholdene, efter at en aftenvagt blev flyttet fra området i december i fjor. De har beskrevet en række uheldige episoder, hvor den enlige aftenvagt ikke har kunnet magte alle opgaverne med ni demente beboere, og der er opstået både ubehagelige, farlige og ulykkelige situationer for beboere, pårørende og den ansatte. - Vi ser hele tiden på, hvordan tingene fungerer, og klagerne har medvirket til, at vi bad forvaltningen se på Oasen igen, forklarer socialudvalgsformand Per Halsboe-Larsen (S). - Man kan jo ikke garantere, at der ikke igen vil opstå uheldige situationer, men nu er der i hvert fald to ansatte til stede om aftenen. Per Halsboe-Larsen oplyser, at den ekstra udgift til aftenvagten skal hentes et andet sted på ældreområdet, da der rent faktisk er tale om en opnormering. - Det er ikke en person, der tages fra et andet område i Solgården, og den flyvende medarbejder, som kan tilkaldes i hele huset, er der stadigvæk, tilføjer han. - Jeg er ked af at blive beskyldt for at være arrogant i mit svar til klagerne. Det har i hvert fald aldrig været hensigten. Per Halsboe-Larsen oplyser også, at der snart indkaldes til et pårørendemøde, hvor der også skal vælges et pårørenderåd. - Det er vigtigt for os at være i en god dialog med de pårørende, for de er uundværlige samarbejdspartnere på Solgården. En af de pårørende, der har klaget over forholdene, Betty Sørensen i Odense, er glædelig overrasket over løsningen på problemet. - Hvor er det dejligt at høre. Jeg opfattede kommunens holdning som meget afvisende, så det er en rigtig god nyhed. Både for de demente og for de ansatte. De gør et utrolig godt arbejde, men det var en umulig opgave at løse.