Ekstra dækning, når der er tv på

Forsikringsselskaber lover ekstraordinær dækning - problematisk, mener Forbrugerrådet.

Urolighederne på Nørrebro i København var meget synlige i medierne. Og netop mediedækning får nogle forsikringsselskaber til at finde pungen frem. Foto: Scanpix
Forsikringsvirksomhed 11. marts 2007 23:26

Forsikringsselskaberne er klar til at bøje policerne, når de har mediernes fulde opmærksomhed. Senest har TrygVesta tilbudt at dække sodskader efter bål og brand i gaderne på Nørrebro, som kunderne normalt selv ville hænge på. Forbrugerrådet mener, at det sætter uheldige forsikringskunder i andre dele af landet i en urimelig situation og skaber uklare retningslinjer i forsikringsbranchen, som i forvejen får hug for at være alt for svær at gennemskue. - Hvis jeg boede i Nordjylland og havde en sodskade, som ikke blev dækket, så ville jeg nok føle mig meget snydt, siger jurist i Forbrugerrådet Anne Dehn Jeppesen. TrygVesta har også tilbudt ekstraordinær dækning efter vandforurening i Køge for vandskader efter det kraftige snevejr i februar og altså for sodskader efter urolighederne på Nørrebro. Selskabet tilbød også ekstraordinær kulancedækning efter fyrværkerikatastrofen i Seest - og det samme gjorde en lang række andre forsikringsselskaber. Anne Dehn Jeppesen mener på den ene side, at den ekstraordinære dækning er god for dem, som ellers kom i klemme, men at man ikke skal være blind for, at forsikringsselskaber bestemt ikke driver velgørenhed. - Selskaberne har en enestående chance for at få god reklame. De fremstår alfaderlige og velgørende, siger hun. Kommunikationsdirektøren i TrygVesta, Troels Rasmussen, giver hende ret. - Den bedste reklame for en virksomhed er, at man behandler sine kunder ordentligt. Vores årsregnskab viser, at det ikke er det rene velgørenhed, men vi har den klare overbevisning, at hvis man skal drive et overskudgivende og sundt selskab, så skal kunderne være trygge, siger han. Uklare retningslinjer Han medgiver, at det godt kan skabe uklare retningslinjer. - Men på den lange bane kan man ikke drive en virksomhed som vores, hvis ikke kunderne føler sig ordentligt behandlet. De har jo rig mulighed for at flytte et andet sted hen. Men det er selvfølgelig rigtigt, at man også skal have en god behandling, hvis ens hus brænder ned til grunden, uden at man er en del af en stor katastrofe, siger han og tilføjer, at TrygVesta behandler 300.000 skadessager hvert år - og at uenigheder er sjældne. Ej glade for tendens I Topdanmark er man ikke glade for tendensen. - Vi mener, at kunder skal behandles ens, uanset om de bor i Nørresundby eller på Nørrebro. Vi havde ekstraordinær kulancedækning i Seest, men bagefter var der kunder i andre dele af landet, som følte sig snydt. Ekstraordinær dækning er med til at gøre branchen uigennemsigtig, siger kommunikationschefen i Topdanmark, Anders Lehmann. Forbrugerrådet mener, at de mange undtagelser fra den normale dækning burde få forsikringsselskaberne til at se efter, om forsikringerne i virkeligheden har rimelige betingelser og dækker godt nok. - Vi justerer løbende vores policer, siger TrygVestas Troels Rasmussen. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...