Ekstremt virkelighedstro

"To be or not to be"

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Helfigursbilledet af Dronning Margrethe - stolt og sikker.

Thomas Kluge har udtalt i et interview, at han vil afsløre alt blændværk, vise at al kunst er illusion. Det gør han så ved at male så ekstremt virkelighedstro, som det overhovedet kan gøres. Hvis man fik tilladelse til at berøre hans malerier, ville det afsløres, at det ikke er virkelige mennesker, men maling på et lærred, man står overfor. Han udstiller 55 malerier, hvoraf næsten alle er portrætter. Museet har ophængt værkerne på sorte vægge, så billederne i de sorte rammer står strålende stærkt på væggene foran betragteren. Hist og her er væggen omkring billederne peppet op med okseblodsfarvede felter. Det er rammen om en æstetisk nydelse. Portrætterne viser de kongelige, finansmænd, rektorer og andre kendte personer. Nogle familiemedlemmer er også med. Hans farmor må være meget glad for sit smukke portræt. Fælles for dem alle er, udover den ekstreme lighed, at man får serveret personlige udtryk for hver person. Man fornemmer, hvordan de har det. Portrættet af kronprinsen er traditionelt derved, at han er i fuld ornat med skråbånd, ordner, sabel og hvad der ellers hører til en kongelig persons officielle fremtræden. Normalt fremviser man ikke personlige følelser i en sådan situation, men man fornemmer klart kronprinsens klædelige sårbarhed ved situationen. Det ses i ansigtsudtrykket. Det er godt ramt. På det store maleri af dronningen i hel figur ligner hun, det hun er: en rigtig dronning. Stolt og sikker betragter hun sit publikum. På et mindre maleri af dronningen kommer vi tættere på. Hun ser direkte på publikum/maleren, som om hun scanner vedkommendes inderste tanker. Det er realistisk udført uden forskønnende træk, hvilket heller ikke behøves. Hun er smuk i sig selv. Man retter instinktivt på slipset. Et portræt af Hr. Møller er helt anderledes. Hans ansigt er forskudt ud i billedets ene side, så der opstår et kulsort tomt rum i billedets venstre side. Han betragter en imaginær person uden for billedet med et kontrollerende, let anklagende udtryk i øjnene. Er det en medarbejder, der ikke passer sit arbejde? Det er ganske underholdende at gå rundt og få et nærmere kendskab til diverse borgmestre, rigmænd, rektorer og andre kendisser. Da der er mange af dem, kunne man dog godt tænke sig at have haft mulighed for at falde til ro over et lille landskabsbillede, men Thomas Kluge maler åbenbart ikke udendørs. Man kan godt finde billeder på denne udstilling, der måske kan tolkes ud fra Thomas Kluges eget liv. Som bekendt fik han hele tre gange afslag på optagelse på Kunstakademiet. Man undres over, hvad komitéen har haft imod ham som maler. Mon det lignede for meget? På et stort billede: Komitéen, er der tre enslignende personer, der er meget ophidsede. De står ved en skranke overfor en fjerde mand, der har ryggen til. Han synes at være årsag til de tre mænds ophidselse. En af dem forsøger at hindre en anden i at gå til håndgribeligheder. Er det tre mænd, der formenes adgang til kunstakademiets undervisningslokaler, vi ser på dette billede? Et andet billede viser en stor ung svane, der stadig har grå fjer. Titel: "Den grimme ælling". Man kan frit tolke den som Kluge, der ikke kom indenfor i kunstens hellige tempel. Det var godt Kluge lærte sig selv at male. Blot ville det være befriende, hvis han udvidede sit motivmæssige virkefelt. Leif Bøgh kultur@nordjyske.dk Thomas Kluge: "To be or not to be" Kunsten, Aalborg. Til 31. Januar