El-fejl på pirat-importeret amerikaner

Private importører må selv opsøge og advare deres gamle kunder

Biler 1. december 2002 07:00

Chrysler i USA kalder en halv million familiebusser på værksted, fordi deres elektriske forbindelse til rattet er tvivlsom. Det kan betyde, at hornet, cruise-kontrollen og airbaggen ikke virker. Bilerne i risikozonen er produceret i USA og Canada i 1996-1998 og hedder i flæng Dodge Caravan og Grand Caravan, Plymouth Voyager og Grand Voyager eller Chrysler Town & Country. Officielt er de bilmodeller ikke eksporteret til Europa. Chrysler har nemlig en fabrik i Østrig, som i årevis har forsynet det europæiske marked med en serie Chrysler Voyager-modeller, der er stort set identisk med de nævnte amerikanere. Men ad uofficielle kanaler kom en del amerikanere til Europa i de år. Her til lands fik de som regel pillet bagsæderne ud og blev indregistreret som luksusvarevogne. Et af de firmaer, som tog bilerne til Danmark - til den daværende, officielle Chrysler-importørs store fortrydelse - var AC Bendixen Biler i København. Her havde de endnu ikke hørt om indkaldelsen, før KørGodt spurgte, hvad de havde tænkt sig at gøre for at varsko deres kunder. - Det er rigtigt, at vi tog nogle af de amerikanske biler hjem både fra USA, Tyskland og Sverige forskellige steder i tidernes morgen. Hvor mange, vi solgte i de år, kan jeg ikke sige på stående fod - men det drejer sig vel om en halvtreds stykker, siger Morten Bendixen, der er meddirektør i firmaet. Han agter ikke at begynde at bladre i sit kundekartotek og opstøve sine kunder, før han får en henvendelse fra de forhandlere, som solgte ham bilerne - de må jo få besked fra fabrikken, siger han. Reparationen af bilerne bør Chryslers værksteder tage sig af, mener han: - De officielle GM-forhandlere tog sig engang af en indkaldelse, som også berørte nogle biler, de ikke selv havde importeret. Så hvis Chrysler vedkender sig et produkt-ansvar, er det vel oplagt, at DaimlerChrysler Danmark tager sig af denne sag, siger Morten Bendixen. Og det er den officielle Chrysler-importør indstillet på. - Hvis en ejer af en af de indkaldte modeller henvender sig på et autoriseret Chrysler-værksted, vil det rette fejlen uden beregning, lover DaimlerChryslers dansk-svenske pressechef Sverker Dahl. - Fra fabrikken får vi lister over stelnumrene på alle de biler, som skal indkaldes. Og hvis vi selv har solgt nogle af dem, kan vi finde dem med hjælp fra Centralregisteret for Motorkøretøjer. Men vi har ingen chance for at hitte de "grå-importerede", da vi ikke kender deres stelnumre. Så de biler må "grå-impotørerne" selv opstøve, siger han.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...