NØRRESUNDBY:To el-forbrugere i Nørresundby føler sig fuppet af elforsyningsselskabet Energi Nord til at skifte henholdsvis abonnement hos selskabet og elforsyningsselskab, efter at en ældre dame har fået dem til at skrive under på, at de vil støtte Dansk Handicap Forbund med to øre pr forbrugt kilowatt-time.
- Vi føler lidt, at vi er blevet fuppet til at støtte det gode formål. Det blev på ingen måde gjort os klart, at vi ændrede vort abonnement hos Energi Nord. Tværtimod så sagde damen, at det, at vi skrev under på papiret ikke ændrede noget som helst for os. Vi ville blot støtte det gode formål, og så ville vi snarere få billigere el end med vort hidtidige abonnement, fastslår Julie Holmgaard.
Som sådan er der altså ikke sket noget skidt for Julie Holmgaard og hendes husstand.
Frækt gjort
- Men det er princippet i det her. Jeg synes, det er så frækt gjort, for damen har jo stået og løjet os op i ansigtet, og Energi Nord spiller jo rimeligt uskyldige, da vi ringede til dem. De blev selvfølgelig kede af den måde, vi havde oplevet det på og fortæller os jo også, at det er til vores eget bedste, men det er simpelthen ikke den måde, man skal gøre tingene på. Det synes jeg ikke er i orden, siger Julie Holmgaard, der kalder det grænsende til dokumentfalsk.
En anden forbruger i Nørresundby, Aage Mygind, har haft stort set samme oplevelse som Julie Holmgaard.
- Damen sagde direkte til min kone, at vi jo var kunder hos Energi Nord. Det er faktuelt forkert, for vi var kunder hos Aalborg Cityforsyning. Damen sagde også, at der ikke ville ske noget som helst ved skiftet til ForeningsEl - bortset fra, at vi altså ville støtte Dansk Handicap Forbund med to øre pr. kilowatt-time, vi bruger. Så for mig er der tale om det rene bondefangeri, siger Aage Mygind.
Win-win situation
Hos Energi Nord afviser direktør Mads Delmar, at man bondefanger kunderne til at gå over til ForeningsEl.
- Vi har markedsført konceptet med ForeningsEl i et par år efterhånden. Og vi omgår ikke loven om dørsalg ved at bruge foreningers ildsjæle til at sælge produktet. Det, vi laver, er helt legalt. Det er en win-win situation for alle. Klubberne får nogle penge til støtte for deres virke, vi får loyale kunder, der selv har valgt at støtte deres hjerteklub ved at være på ForeningsEl, og kunderne får leveret deres strøm, uden at det bliver dyrere for forbrugeren, siger direktøren.
- Vi har været igang med FoerningsEl i mere end to år. Vi har mange tusind kunder på det her koncept. Og vi har aldrig haft klager over, at forbrugerne føler sig fuppet ind i ordningen - tværtimod har vi kun haft tilfredse forbrugere, understreger direktøren.
Ingen klager
Han understreger, at kunderne altid har 14 dages fortrydelsesret, og at det er muligt at skifte væk fra ForeningsEl med et varsel på løbende måned plus 30 dage.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.